چکیده:
يك رسانه با ايفاي نقش آموزش محور مي تواند در بهبود و روان سازي راهبردهاي مديريت آموزشي يك كشور نقشي ويژه را ايفا كند. پيدايش فناوري هاي نوظهور ارتباطات و اطلاعات و گره خوردن آن با صنعت رسانه منجر به شكل گيري رسانه هاي آموزشي ديجيتال به عنوان ابزار هاي نوين در نظام آموزشي كشور شد. از اين رو، چگونگي تدوين و ارايه محتوي آموزشي و هم چنين، پيش بيني مقدار اثرگذاري محتواي ديجيتالي بر مخاطب به عنوان يك چالش مطرح مي باشد به گونه اي كه مديريت بهينه محتوي رسانه آموزشي تحت وب مي تواند منجر به بهينه شدن فرآيند مديريت آموزش شود كه هدف اين پژوهش تحقق اين امر است. طرح پژوهش از نوع همبستگي مي باشد. نمونه آماري پژوهش شامل دو گروه 30 نفره از خبرگان و كاربران است كه 239 محتوي ديجيتال آموزشي را بررسي كرده اند. جهت گرد آوري داده ها از يك پرسش نامه 25 پرسشي محقق ساخته استفاده شد. اعتبار و پايايي پرسش نامه از قابليت لازم برخوردار بوده است. نتايج پژوهش كه به كمك نرم افزار SPSS مورد تحليل قرار گرفت، نشان مي دهد همبستگي معناداري بين خروجي مدل و نظرخبرگان در شدت احساسات و تمايل مخاطبان به يادگيري وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"یافته هاƽ پژوهش مدل پیشنهادی در این پژوهش توانمندی مدیریت محتوای دیجیتال رسانه های آموزشی و داده کاوی محتوای شبکه های اجتماعی تحت وب به عنوان یک رسانه آموزشی را با دقت قابل قبول دارا می باشد به گونه ای که با اجرای چهار الگوریتم یکسان سازی و هم شکل کردن واژها، قطعه بندی و تفکیک جمله ها، ریشه یابی و شناسایی واژگان حساس، خرده متن ها و واژگان نفی کور و در نهایت محاسبه قطبیت و تعیین شدت احساسات کل محتوای آموزشی بر اساس رابطه پیشنهادی، فرآیند مدیریت محتوای رسانه آموزشی را انجام می دهد.
مقدار ضریب ٠/٩٥ بر اساس جدول ٩ بیانگر سازگاری بسیار بالا بین نتایج سه شیوه مدل، خبرگان و کاربران جهت مدیریت محتوا و تعیین احساسات مخاطبان رسانه آموزشی در اثرپذیری و دریافت محتوای دیجیتال بود که این مسئله تایید کننده اعتبار مدل طراحی شده می باشد.
در این مقاله بمنظور پیش بینی اثربخشی محتوای دیجیتالی رسانه در فرآیند آموزش و بررسی شدت سطح احساسات و تمایل مخاطبان رسانه در پذیرش و دریافت محتوا، مدلی پیشنهاد شد که اساس کار آن جهت پردازش و مدیریت محتوای دیجیتالی رسانه آموزشی بر مبنای چهار الگوریتم یکسان سازی و هم شکل کردن واژها، قطعه بندی و تفکیک کردن جمله ها، ریشه یابی، نشانه شناسی و شناخت واژگان احساسی و در نهایت ارزش گذاری و نمره دهی به محتوا بر اساس یک رابطه پیشنهادی میباشد."