چکیده:
هدف از اجراي اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش امنيت هيجاني بر تعارضات زناشويي و بهزيستي ذهني زنان متاهل شهر اصفهان بود. اين پژوهش به روش شبه تجربي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل اجرا شده است. جامعه آماري، شامل كليه زنان متاهل مراجعه كننده به يكي از فرهنگ سراهاي شهر اصفهان با تجربه حداقل يك سال زندگي مشترك و نمونه در اين پژوهش 40 نفر از بانوان متاهل بودند كه از بين داوطلبان ثبت نام كننده در اين طرح انتخاب (اين افراد نمرات بالاتري نسبت به ساير افراد در پرسشنامه تعارض زناشويي كسب كردند) و به گونه تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزار اندازه گيري مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از پرسشنامه تعارض زناشويي و پرسشنامه بهزيستي ذهني. تجزيه و تحليل داده ها از روش آماري تحليل كواريانس انجام شد. نتايج بدست آمده از اين پژوهش نشان داد كه آموزش امنيت هيجاني بر تعارضات زناشويي زنان و نيز ابعاد آن در مرحله پس آزمون به صورت معناداري اثرگذار بود (05/0P<). هم چنين، يافته ها نشان داد آموزش امنيت هيجاني تنها بر دو بعد از ابعاد بهزيستي ذهني شامل اراده و روان رنجوري به صورت معناداري اثرگذار بوده است و در دو بعد سرزندگي و استرس- افسردگي تاثير معناداري نداشته است. بنابراين، مي توان گفت آموزش امنيت هيجاني در جهت كاهش تعارضات زوجين و دو بعد از ابعاد بهزيستي ذهني شامل اراده و روان رنجوري موثر است.
خلاصه ماشینی:
"یکـی از مداخله های جالب توجه برای کاهش تعارضات زناشویی ، مدل امنیت هیجانی ٢ است که بـه زوجـین کمک می کند تا از راه حفظ عزت نفس ٣ و دلبستگی ایمن ٤ خود و دیگری در رابطـه ، ادراک تهدیـد 1- marital conflict 2- emotional safety model 3- esteem 4- secure attachment در رابطه را کاهش دهند و ازآسیب رساندن به عواطف بنیادی یک دیگر جلوگیری کننـد، تـا بـدین وسیله مشاجرات تکراری و تعارضات آنها بهبود یابد.
جدول ١٣- نتایج آزمون کواریانس در مورد تأثیر آموزش امنیت هیجانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی گروه آزمایش شاخص مجموع درجه میانگین حجم توان منبع تغییرات مجذورات آزادی مجذورات F معناداری اثر آماری سرزندگی 0/04 1 0/04 0/64 0/22 0/07 0/01 اراده 0/56 1 0/56 0/05 4/03 0/50 0/11 عاطفه مثبت 0/70 1 0/70 0/20 0/04 0/26 1/32 روان رنجوری 1/20 1 1/20 6/19 0/68 0/16 0/01 استرس - 0/17 0/03 0/31 1/05 0/34 1 0/34 افسردگی عاطفه منفی 3/29 1 3/29 0/05 4/13 0/51 0/11 با توجه به مندرجات جدول ١٣ با حذف تأثیر نمرات پیش آزمون ، تفاوت بین میانگین های نمرات پس آزمون در ابعاد اراده و روان رنجوری ، در دو گروه آزمایش و گواه معنی دار است (٠٠٥>P) و لذا آموزش امنیت هیجانی بر این حیطه ها تأثیر داشته اسـت ."