چکیده:
اين مطالعه با هدف بررسي سبك پوشش زنان و عوامل مرتبط با آن انجام شده است . پژوهش از
نوع پيمايش و ابزار مورد استفاده در جمع آوري داده ها مصاحبه و پرسشنامه مح قق ساخته
مي باشد. جامعه آماري، زنان 20 تا 50 ساله شهر مشهد و حجم نمونه 200 نفرمي باشد كه با
استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي با تخصيص مناسب انتخاب شده است .تجزيه و تحليل
صورت گرفت و از آزمون هاي همبستگي براي تحليل داده ها spss داده ها با استفاده از نرم افزار
استفاده شد. با استناد به مشاهدات و مصاحبههاي اكتشافي و با تركيب ابعاد پوشش زنان دراستفاده
از البسه (پوشيدن/ نپوشيدن)، رنگ (تيره/ روشن)، نوع مدل ، اندازه (بلند، متوسط، كوتاه )، ظرفيت
(تنگ، متوسط، گشاد) و ضخامت (نازك، متوسط، ضخيم) و ميزان پوشيدگي موي سر، چه ار سبك
پوشش در بين زنان – "سنتي – مذهبي "، "سنتي شبه مدرن "، "غير سنتي " و "مدگرا"- متمايز
شد. نتايج نشان مي ده ند كه سبك پوشش "سنتي شبه مدرن " در بين جامعه مورد مطالعه
فراواني بيش تري دارد . هم چنين، بين سليقه، سرمايه اقتصادي و فرهنگي ، ميزان مصرف و سبك
پوشش زنان همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"با استناد به مشاهدات و مصاحبه های اکتشافی و با ترکیب ابعاد پوشش زنان دراستفاده از البسه (پوشیدن / نپوشیدن )، رنگ (تیره / روشن )، نوع مدل ، اندازه (بلند، متوسط ، کوتـاه )، ظرفیـت (تنگ ، متوسط ، گشاد) و ضخامت (نازک ، متوسط ، ضخیم ) و میزان پوشیدگی موی سر، چهار سبک پوشش در بین زنان – "سنتی – مذهبی "، "سنتی شبه مدرن "، "غیر سنتی " و "مدگرا"- متمـایز شد.
در جامعه امروزی ایران ، که از سویی مؤلفه های سنت ، هنوز با شـدت و قـوت زیـادی در سـبک زندگی نقش می آفرینند و از سوی دیگر، برخی از خصوصیات جامعه مدرن و برخی از مؤلفـه هـای فرهنگی جهانی وارد فضای زندگی شده است ، سبک پوشش در بین زنان ، به عنوان کسانی که بیش 1- Culturel capital 2- Clothing Style از همه این تغییرات را نشان می دهند؛مورد مطالعه قرار می گیرد.
برای این منظور نوع پوشش زنان در محیط های اجتماعی گوناگون توصیف و تاثیر برخی از مؤلفه های زندگی آنـان ، نظیـر میـزان و انـواع سـرمایه هـای اقتـصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است .
جوانان به منزله گروههای اجتماعی درگیر رقابت بر سر کنترل میدانهای اجتماعی معین ، از سرمایه های اقتـصادی و فرهنگی خود- که برای پیش بردن نظم نمادین مطلوب خود آن را انباشته اند- بهره مـی گیرنـد تـا این میدان ها را کنترل کنند، زیرا در این فضای اجتماعی ، مـردم همـان قـدر کـه بـر مبنـای تـوان تولیدشان مورد قضاوت هستند از جهت ظرفیت و توان مصرف و سبک زندگیشان نیز مـورد داوری قرار گیرند (١٩٨٤,Bourdieu)."