چکیده:
آموزش كارآفريني سياستي است كه به گونه مستقيم در كميت و كيفيت عرضه كارآفرين در يك جامعه اثر ميگذارد. به همين دليل، در بسياري از كشورها بويژه در كشورهاي پيشرفته كه تا حدودي در آن موانع و مشكلات برطرف شده است، دولتها به شكوفا كردن توان بلقوه مردم پرداختند. هدف اين پژوهش نيز ارزيابي اثربخشي دورههاي آموزشي كارآفريني طرحهاي زودبازده بر كارآفرينان زن استان مازندران ميباشد. جامعه آماري اين پژوهش، 850 نفر از زنان كارآفرين استان مازندران ميباشد، كه با توجه به محدوديتهاي خاص جمعآوري دادهها 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب، براي جمعآوري دادهها از پرسشنامه استفاده، و تجزيه و تحليل دادهها به وسيله نرمافزارهاي SPSS و LISREL انجام شده است. نتايج آزمون T-test نشان داده است كه اثربخشي دورههاي آموزش كارآفريني و همه ابعاد مورد بررسي يعني: تحريك انگيزهها، پرورش ويژگيها و آموزش مهارتها، در وضعيت مطلوبي قرار نداشته و يافتهها مدل معادلات ساختاري بيانگر تاييد كليت مدلها و ارتباط معنيداري مولفهها با اثربخشي دورههاي آموزش كارآفريني بود. در پايان هم به مديران پيشنهاد ميشود كه بيش از پيش به كيفيت برنامههاي آموزشي خويش پرداخته، تا شاهد اثربخشي و كيفيت بيشتر اين دورهها باشيم.
خلاصه ماشینی:
(Arend, 2007) با توجه به اهمیت مسئله ، هدف از این پژوهش بررسی و ارزیـابی اثربخـشی دوره هـای آموزشـی کارآفرینی طرح های زود بازده بر کارآفرینان زن استان مازندران و رتبه بندی ابعاد آن ، که شامل سـه متغیر تحریک انگیزه ها، پرورش ویژگیها و آموزش مهارت ها است ، میباشد.
پیشینه تجربی پژوهش غـلام پـور و کلـیج (٢٠١٢ ,kelig &Gholampour )، در پژوهـشی بـا عنـوان ارزیـابی اثربخـشی دوره های آموزشی کوتاه مدت مهـارت هـای کـارآفرینی بـر دانـشجویان و دانـش آموختگـان اسـتان مازندران و در جامعه آماری ١٥١١ نفره از دانشگاهها، مراکز کارآفرینی، اداره کار و امور اجتمـاعی و جهاد دانشگاهی استان مازندران ، با نمونه آماری بالغ بر ٢١٤ نفر، دریافتند کـه آمـوزش کـارآفرینی برای دانشجویان ، در افزایش سطح مهارت ها، تحریک انگیزه ها و پرورش ویژگیهـا، اثـربخش نبـوده ، ولی مدل مفهومی پژوهش به وسیله مدل معادلات ساختاری مورد تایید قرار گرفت .
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی و ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی کارآفرینی طرح هـای زود بـازده بر کارآفرینان زن استان مازندران و رتبه بندی ابعاد آن ، کـه شـامل سـه متغیـر تحریـک انگیـزه هـا، پرورش ویژگیها و آموزش مهارت ها است ، میباشد.