چکیده:
با توجه به اهميت اخلاق در موفقيت كسب وكارها، دانشجويان مديريت امروز نيازمند درك صحيح از اخلاق و قضاوت اخلاقي در مواجه با مسائل اخلاقي بوده و بايد با عوامل فردي و سازماني موثر بر آن آشنا باشند. جو اخلاقي و ايدئولوژي اخلاقي از جمله عواملي هستند كه مي توانند بر قضاوت اخلاقي تاثير گذاشته و آن را دستخوش تغيير كنند. درواقع اصول و قواعد اخلاقي سازمان سنگ بنايي براي سبك زندگي افراد هستند كه استدلال و قضاوت اخلاقي آنها را در موقعيت هاي چالش برانگيز تحت تاثير قرار مي دهند ولي اين تاثير مي تواند با توجه به ايدئولوژي اخلاقي افراد متفاوت باشد. از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير جو اخلاقي بر قضاوت اخلاقي و بررسي نقش واسط ايدئولوژي اخلاقي (آرمان گرايي، نسبي گرايي) در اين تاثيرگذاري است كه در ميان 309 دانشجوي مديريت گروه بازرگاني دانشگاه لرستان مورد پيمايش قرار گرفته است. داده هاي گردآوري شده از پرسشنامه و سناريوي فروش با استفاده از روش مدلسازي معادلات ساختاري تحليل شده و نتايج حاكي از آن است كه جو اخلاقي علاوه بر تاثيرگذاري مستقيم و مثبت بر قضاوت اخلاقي، به صورت غيرمستقيم از طريق آرمان گرايي نيز تاثير مثبتي دارد ولي اين تاثير از طريق نسبي گرايي معنادار نمي باشد. همچنين جو اخلاقي بر آرمان گرايي تاثير مثبت و بر نسبي گرايي تاثير منفي دارد. آرمان گرايي و نسبي گرايي نيز به ترتيب از تاثير مثبت و منفي بر قضاوت اخلاقي برخوردارند. پژوهش حاضر با تمركز بر نقش متفاوت ايدئولوژي اخلاقي در قضاوت هاي اخلاقي به ويژه در بين دانشجويان مديريت كه تاكنون از چشم پژوهشگران ناديده گرفته شده است، نوآور بوده و مي تواند نقش به سزايي در حوزه مديريت ايفا كند.
خلاصه ماشینی:
[32] Ming TT, Chia MS (2005) "The influences of organizational and personal ethics on role conflict among marketing managers: An empirical investigation", International Journal of Management, 22:54-61.
[34] Nguyen NT, Biderman MD (2008) "Studying ethical judgments and behavioral intentions using structural equations: Evidence from the multidimensional ethics scale", Journal of Business Ethics, 83:627–640.
, Mohd Ghazali NA (2011) "Ethical ideology and ethical judgments of accounting practitioners in Malaysia", Gadjah Mada International Journal of Business, 13:107- 123.
(2015) "The influence of ethical ideology on attitudes toward Suicide", International Journal of Technical Research and Applications, 3: 54- 57.
, Schwartz MS (2008) "The effectiveness of business codes: A critical examination of existing studies and the development of an integrated research model", Journal of Business Ethics, 77:111-127.
[26] Forsyth DR, Berger RE (1982) "The effects of ethical ideology on moral behavior", The Journal of Social Psychology, 117:53-56.
(2013) "Ethical ideology as a predictor of ethical decision making", The International Journal of Management and Business, 4:82-111.
(2012) "Predictors, consequence, and measurement of ethical judgments: Review and meta-analysis", Journal of Business Research, 65:84-91.
(2004) "Issue contingencies and marketers' recognition of ethical issues, ethical judgments and behavioral intentions", Journal of Business Research, 57:338-346.
از سوی دیگر، نتیجه آزمون فرضیه هفتم مشخص ساخت که برخلاف نقش معنادار و واسط آرمانگرایی ، نسبی گرایی در ارتباط بین جو اخلاقی و قضاوت اخلاقی تأثیر معناداری ندارد و این فرضیه مورد تأیید قرار نمی گیرد، به عبارت دیگر جو اخلاقی دانشگاه نمی تواند با کاهش رفتارهای نسبی گرایانه باعث افزایش قضاوتهای اخلاقی دانشجویان شود.