چکیده:
هدف از انجام اين پژوهش بررسي تاثير سبك رهبري بر پياده سازي فرهنگ يادگيري با لحاظ كردن نقش ميانجي جوسازماني هست. .جامعه آماري اين پژوهش را 264 نفر از مديران و كاركنان موسسه حسابرسي مفيد راهبر تشكيل مي دهند كه از اين تعداد 157 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و از آن تعداد نيز، 149 پرسشنامه برگشت داده شد. داده هاي اين پژوهش از طريق پرسشنامه و به روش تصادفي ساده جمع آوري و با روش مدل معادلات ساختاري توسط نرم افزارspss و Amos مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. روايي سوال هاي تحقيق با استفاده از روايي محتوا و روش تحليل عاملي تاييدي و پايايي آن نيز به وسيله آلفاي كرونباخ بررسي و تاييد شد. نتايج و يافته هاي مدل معادلات ساختاري پژوهش حاكي از آن است كه با توجه به اينكه سبك رهبري به طور مستقيم بر پياده سازي فرهنگ يادگيري تاثير ندارد. جو سازماني به عنوان متغير ميانجي، نقش موثري را در تاثير سبك رهبري بر پياده سازي فرهنگ يادگيري ايفا مي كند.
خلاصه ماشینی:
نتایج و یافته پژوهش به وسیله مدل معادلات ساختاری نشان داد که جو سازمانی نقش کاملی در تاثیر سبک رهبری بر پیاده سازی فرهنگ یادگیری دارد.
١١- پینوشت ها 1- globalization 2- deregulation 3- advancement of ICT 4- Implementation of employee learning 5- leadership style 6- organizational climate 7-Transactional 8-Transformational 9-Laissez-Faire 10- structural equation model 11- Contingent rewards 12- Active management- by- expectation 13- Passive- management-by- expectation 14- Inspirational motivation 15- Individual Consideration 16- Intellectual stimulation 17- Idealized influence 18- Moran and Volkwein 19- Ruiz-Moreno 20- watkins and marsick 21-Mc Hill 22-Senge 23- Amitay 24- Imamoghlu 25- Fujin 26-Eustace & Martins 27- Dele 28- Thompson 29-Feldmann 30-Nelson 31-Johnson 32-Maximum likelihood (ML) 33- Barn & Kenny ١١- منابع [1] Nordin,N, Kasbon,H.
"Leadership styles and organizational learning in community clinics", journal of Learning Organization, Vol. 12 (1).
S. Impact of Leadership Style on Organizational Climate in the Nigerian Insurance Industry.
همانطور که در شکل (٢) نشان داده شده استسبک رهبری بر پیاده سازی فرهنگ یادگیری سازمان تاثیر نامعناداری دارداما با اضافه شدن متغیر میانجی جو سازمانی این ارتباط معنادار می شود به عبارت دیگر تنها در صورتی سبک رهبری بر یادگیری سازمان اثر گذار است که متغیر میانجی جو سازمانی وجود داشته باشد.
نتایج و یافته های مدل معادلات ساختاری پژوهش حاکی از آن است که با توجه به اینکه سبک رهبری به طور مستقیم بر پیاده سازی فرهنگ یادگیری تأثیر ندارد.