چکیده:
حضور در فضاي مجازي، بويژه در شبكه هاي اجتماعي تلفن همراه ، بنا بر ويژگي ها، امكانات و كاركرد هاي خاص اين فضا و با عنايت به وضعيت اجتماعي، سياسي و فرهنگي شهروندان در جامعه ايران، تاثيرات عميقي بر جنبه هاي مختلف ارزش هاي اجتماعي كاربران در شهر هاي مختلف كشورمان مي گذارد. مقاله حاضر، چگونگي اين تاثير را در ميان دو نسل جوان و ميانسال، مورد مطالعه قرار داده است. اين پژوهش به روش پيمايش و از طريق نمونه گيري خوشه اي انجام گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش را كاربران شبكه هاي اجتماعي تلفن همراه تشكيل مي دهند و 512 نفر از دو نسل جوان و ميانسال ساكن در پنج استان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. يافته هاي به دست آمده نشان مي دهد كه بين استفاده از شبكه اجتماعي موبايلي و ميزان تفاوت هاي ارزشي بين نسلي رابطه وجود دارد اما در بيشتر موارد، اين همگرايي مثبت نيست و منجر به كاهش گرايش نسل هاي جوان و ميانسال به ارزش هاي اجتماعي جامعه ايراني شده است. همچنين بين ميزان بهره مندي از شبكه اجتماعي، با ارزش هاي فرد گرايي، انتخاب پوشش مدرن و معيار هاي ظاهري همسرگزيني، رابطه معنادار و مستقيم برقرار است اما در ارزش هاي قانون گرايي، دين گرايي، مسئوليت پذيري و معيار هاي اخلاقي همسر گزيني، رابطه معنادار و معكوس است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢ـ نتایج آزمون تحلیل واریانس دو راهه متغیر ارزش های اجتماعی بر اساس تعامل سن و نوع استفاده (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه دوم :در میان دو نسل جوان و میانسال استفاده کننده از تلگرام و فیس بوک، در ارزش های اجتماعی بـا توجـه به پنهان بودن هویت ، تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ٣ـ نتایج آزمون تحلیل واریانس دو راهه متغیر ارزش های اجتماعی بر اساس تعامل سن و پنهان بودن هویت (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه سوم :در میان دو نسل جوان و میانسال استفاده کننده از تلگرام و فـیس بـوک در ارزش های اجتماعی بـا توجه به مورد پذیرش بودن ، تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ٤ـ نتایج آزمون تحلیل واریانس دو راهه متغیر ارزش های اجتماعی بر اساس تعامل سن و مورد پذیرش بودن (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم : در میان دو نسل جوان و میانسال استفاده کننده از تلگرام و فیس بـوک در ارزش های اجتماعی متناسب با فضای صمیمیت احساس شده ، تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ٥ـ تحلیل واریانس دو راهه متغیر ارزش های اجتماعی بر اساس تعامل سن و فضای صمیمیت احساس شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافته های جدول ٦ نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد که میـزان بهـره منــدی از شبکه اجتماعی موبایلی با ارزش های اجتمـاعی همسـرگزینی ازجمله اهمیـت معیارهـای ظاهری و معیارهای اخلاقی و میزان فردگرایی، رابطه بین دختر و پسر، انتخاب پوشش ، هـم در بعد اهمیت یافتن معیارهای مدرن و هم در بعد کـم اهمیـت شـدن معیارهـای سـنتی، در میان هر دو گروه جوانـان و میانسالان معنادارست ."