چکیده:
اين تحقيق با هدف شناخت عوامل تاثير گذار بر ايجاد شكاف نسلي و دستيابي به يك الگوي نظري تحليلي ميباشد كه با استفاده از نظريههاي مرتبط،عوامل مهم و اثرگذار مورد بررسي قرار ميگيرد. اين تحقيق با طرح پرسشهايي، به تحليل و تبيين موضوع پژوهش پرداخته است. روش تحقيق اين پژوهش، پيمايشي و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه مورد مطالعه 586 نفر از جوانان بين 20 تا 25 سال ساكن در شهر تهران ميباشند كه با روش نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدهاند. ابزار تحقيق، پرسشنامه پژوهشگر ساخته است كه مبتني بر طيف ليكرت طراحي شده است. در اين مقاله به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات از نرم افزار spss و براي آزمون مدل نظري تحقيق از نرم افزار ليزرل[1] استفاده شده است. نتايج اين پژوهش بر وجود يك الگوي رابطه آماري مستقيم و معكوس بين متغيرهاي مستقل و متغير وابسته حكايت دارد. به عبارت ديگر رابطه معني داري بين شاخصهاي اجتماعي و فرهنگي شامل سبك زندگي، موقعيت محل سكونت، معاشرت با گروه همسالان، پايگاه اجتماعي والدين، دسترسي به وسايل ارتباط جمعي، نظام آموزشي با متغير وابسته شكاف نسلي وجود دارد. همچنين نتايج الگوسازي معادلات ساختاري حكايت از رابطه بين متغيرهاي مستقل و متغير وابسته است،كه با توجه به شاخصهاي الگوسازي ميتوان استدلال كرد مدلهاي ارائه شده از برازش خوبي برخوردار بوده و انطباق مطلوبي بين مدل به تصوير درآمده و يا مدل ساختاري شده با داده هاي تجربي دارند.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر رابطه معنی داری بین شاخص های اجتماعی و فرهنگی شـامل سـبک زنـدگی، موقعیـت محـل سـکونت ، معاشرت با گروه همسالان ، پایگاه اجتمـاعی والـدین ، دسترسـی بـه وسـایل ارتبـاط جمعـی، نظـام آموزشی با متغیر وابسته شکاف نسلی وجود دارد.
تحصیلات پایگاه اجتماعی والدین شغل درآمد سنتی سبک زندگی مدرن عوامل اجتماعی موقعیت در سطح بالا تفاوت در برخورداری از اطلاعات علمی موقعیت محل مسکونی موقعیت در سطح متوسط تفاوت دانشی تفاوت در برخورداری از اطلاعات عمومی موقعیت در سطح پایین تفاوت در اعتقادات مذهبی مرجع قرار دادن همالان برای تصمیم گیریهای مهم معاشرت با گروه همسالان تفاوت در باورها و ارزشها تفاوت گرایشی شکاف نسلی سپری کردن بیشترین زمان با همسالان تفاوت در سلایق تلویزیون کتاب تفاوت در آداب و معاشرت اجتماعی وسایل ارتباط جمعی ماهواره روزنامه تفاوت در ادبیات و گفتمان تفاوت رفتاری اینترنت تلفن همراه تفاوت در پوشش عوامل فرهنگی مدارس نظام آموزشی دانشگاه خانواده فرضیه های مورد آزمایش براساس اهداف این تحقیق عبارتند از: فرضیه اصلی١) بین عوامل اجتماعی و شکاف نسلی رابطه وجود دارد.
Refrence AzadarmakS,T,(2004),Sociology of generation gap in Iran, TehraP: socSal aPd HumaP scSePces faculty.
(nERSIAN) RahSmS,A(2008), generation gap, TehraP:socSal aPd HumaP scSePces faculty (nERSIAN) RosPbaum(1973), Family als Gegenstruktur zur Gesellshaft.
Saee,M(2004),The role of media in generation gap, TehraP:socSal aPd HumaP scSePces faculty.
(nERSIAN) YousefS,N(2004), generation gap(Theoretical and Emprical study),TehraP:socSal aPd HumaP."