چکیده:
اين تحقيق، با هدف بررسي اثربخشي آموزش روشهاي معماهاي زندگي واقعي و شفافسازي ارزشها بر تصميمگيري اخلاقي و انتظارات هيجاني دختران نوجوان صورت گرفت. جامعه آماري پژوهش را كليهي دانش آموزان دختر پايه اول دبيرستان شهر ياسوج در سال تحصيلي
1393-1392تشكيل ميدادند. گروه نمونه شامل90 دانش آموز دختر بودند كه به روش نمونهگيري خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب و به طور تصادفي در سه گروه (30) نفري جايگزين شدند. روش پژوهش از نوع نيمه تجربي (پيش آزمون- پس آزمون) با گروه كنترل بود. همه گروهها سناريوهاي انتظارات هيجاني و تصميم گيري اخلاقي (Malti & Keller، 2011 (، را به عنوان پيشآزمون و پس آزمون تكميل كردند. گروههاي آزمايش به طور مجزا 8 جلسه70 دقيقهاي تحت آموزش به كمك روشهاي معماهاي زندگي واقعي و شفاف سازي ارزشها قرار گرفتند و گروه كنترل آموزشي دريافت نكردند. نتايج حاصل از تحليل كواريانس چند متغيري (MANCOVA) حاكي از اين است كه مقدار F چند متغيري (65/6) در سطح (p<0/000)معني دار ميباشد. لذا ميتوان گفت كه: روشهاي آزمايشي (آموزش معماهاي زندگي واقعي و شفاف سازي ارزشها) با كنترل اثر پيش آزمون، بر متغيرهاي وابسته (سبك انتظارات هيجاني و تصميمگيري اخلاقي) موثر بودند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٨- تحلیل کواریانس چند متغیری برای بررسی اثر آموزش شفاف سازی ارزش ها بر انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی شاخص آماری مقدار فرضیه (df) اشتباه (df) نسبت (F) سطح معنیداری(p) نام آزمون اثر پیلایی ٠/٤٤١ ٣ ٥٣ ١٣/٩٥ ٠/٠٠٠ لمبدای ویلکز ٠/٥٥٩ ٣ ٥٣ ١٣/٩٥ ٠/٠٠٠ اثر هتلینگ ٠/٧٩ ٣ ٥٣ ١٣/٩٥ ٠/٠٠٠ بزرگترین ریشه روی ٠/٧٩ ٣ ٥٣ ١٣/٩٥ ٠/٠٠٠ آنچنان که در جدول ٨ مشاهده میشـود یافتـه هـای حاصـل از تحلیـل کواریـانس چنـد متغیـری (MANCOVA) حاکی از ایـن اسـت کـه مقـدار F چنـد متغیـری (١٣/٩٥) در سـطح (٠٠٠٠>p) معنیدار میباشد.
ایـن نتیجـه بـا یافتـه هـای تحقیقـات (اسـکالیفلی وهمکـاران (١٩٨٥, Schlaefli et al) ؛ شـانگ (١٩٩٤ ,Chang) ؛ آیزنبـرگ (٢٠٠٠,Eisenberg)؛ گریــــر و فیرســــتون ج (٢٠٠٥ ,Firestone &Greir, )؛ کربزودنتــــون (٢٠٠٥,Krebs& Denton) گیـبس ( ٢٠٠٦ ,Gibbs) ؛ بییـر ( ٢٠٠٧ ,Beyer)ج ؛ کامینـگ وهمکـاران ( Cummings et al)؛لینــد (٢٠٠٦ , Lind)؛ کــدیور(٢٠٠٨ ,Kadivar)؛ فریــد (٢٠١٠,Farid)؛ مطلق (٢٠١١ ,motlag)؛ کریمی و همکاران (٢٠١٣, Karimi et al) مبنی بر اینکه آموزش به روش بحث گروهی در باره معماهای اخلاقی، سبب رشد قضاوت اخلاقی میشود همسو و هماهنگ است .
مـرور ادبیات پژوهشی نشان میدهد که به طور کلی هنوز تحقیقی در این راستا که آموزش چه تاثیری بر انتظارات هیجانی اخلاقی افراد دارد صورت نگرفته است ، اما نتایج این پزوهش میتواند در راستای نتـایج تحقیـق میلـر، آیزنبـرگ ، فـابیس و شـیل (١٩٩٦ , Shell &Miller, Eisenberg, Fabes ؛ هیـدت ,٢٠٠١,Haidt)؛ کـربس ودنتـون (٢٠٠٥,Denton &Krebs )؛ توفیـک ، بـولمن وتـاورنینی (٢٠٠٧,Tavernini&Thowfeek, Bulman )؛ ین (٢٠٠٧,Yien) ؛ سـیلن و مـارکوویتس & Saelen (٢٠٠٨ , Markoeits) و افـراد دیگـری ماننـد والدسـلو و دسـتینو(٢٠٠٦ ,Valdesolo& Destinio ) وکنستانز (٢٠١١ ,by Motlagh ٢٠٠٢,Konstanz) باشد که بیـان کردنـد کـه پاسـخ هـای هیجـانی جانشینی افراد از قبیل همدلی با سطوح استدلال اخلاقی و کمک مسـتقیم بـه همسـالان مـرتبط است ."