چکیده:
هــدف توسعـه دانشگاه ها، آن ها را به جستجوي مكـان هاي جديد سوق مي دهـد و به اين ترتـيـب تغييرات سازماني پديدار مي شود. دانشگاه تربـيت معلـم تهران از جمله دانشگاه هايي است كه از پــي اين هدف به خارج از تهران گستـرش يافته است. اين فـرايند كه از حدود 27 سال گذشته آغاز شده، هـنوز به اتمام نرسيده و درحال حاضر اين دانشگاه را بـا وضعيت خــاصي مواجه ساخته است. اول آن كه دانشگاه تربيت معلم از تهران فاصله گرفتــــه، دوم آن كه اين جـدايي بـه شكل كامل انجام نــشده است. زيرا بــخشي از فعاليت ها در تهران و بخشي ديگردرحصـارك انجام مي شود. نويسنده درصدد است مشكلاتي را كه اكنون اين وضعيت درسطح كـنشگران فــردي، دانشگاه به عنوان يك كنشگر سازماني و تعامل ميان دانشگاهي ايجاد كرده، تشريـح نمايد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤– نسبت کارکنان به دانشجویان و اعضاء هیئت علمی در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران سال ٨٢-١٣٨١ نسبت رتبه نسبت رتبه تعداد تعداد تعداد نام دانشگاه ها کارکنان به کارکنان به کارکنان کارکنان کارکنان دانشجو اساتید دانشجو دانشجو به اساتید به اساتید تربیت معلم 956 5677 17 1 307 311 1 علم وصنعت 1050 9453 11 2 413 254 2 صنعتی امیرکبیر 704 7397 9 3 467 150 3 شهید بهشتی 885 10738 8 4 589 150 3 تربیت مدرس 259 4249 6 5 408 63 5 صنعتی شریف 201 6356 3 6 273 73 4 الزهراء 164 5201 3 6 308 53 6 مأخذ: آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ٨٢-١٣٨١، ص: ٣٥٣-٣٥٠ ، ٢٣٥-٢٣٤، ١٧٤-١٧١ یکی دیگـر از مصـادیق مصـرف منـابع مـالی ، وجـود دو کتابخانـه مرکـزی در تهـران (با ٤٥٠٠٠جلد کتاب ، ١٨٠ نشریه جاری و ١٩٥ نشریه غیرجاری ) و حصارک (با ٤٨٠٠٠جلد کتاب و ١٠٢ نشریه )، موجب شده تا بخشی از بودجـه موجـود بـرای خریـداری کتـاب و نشریاتی مشابه ، مورد استفاده قرار گیرد."