چکیده:
خانواده مناسب ترين جايگاه براي تامين نيازهاي انساني و بهترين بستر براي ايجاد امنيت و آرامش رواني است، كه بسياري از نيازهاي فردي و روان شناختي انسان در آن تامين مي گردد. در عصر حاضر، نظام خانواده دچار مشكلات و چالش هاي جدي شده است، كه به تدريج آن را به سستي و تزلزل مي كشاند، بنابراين تقويت اين نهاد مقدس بيش از گذشته ضروري به نظر مي رسد. همان طور كه عيان است عوامل زيادي در تقويت اين نهاد موثرند، كه يكي از اين عوامل ساده زيستي است؛ بنابراين در اين پژوهش با مراجعه به منابع ديني و به روش تحليلي اسنادي، به تعريف ساده زيستي و برخي اصطلاحات و واژه هاي مشابه آن اشاره شد، سپس اهميت و فلسفه ساده زيستي در اسلام مورد تحليل قرار گرفت و به آثار ساده زيستي، همچون آسودگي، موفقيت در زندگي، سرمايه گذاري، قدرت و آزادي اشاره و مشخص شد كه در مقابل ساده زيستي، تجمل گرايي مطرح است كه از آثار زيان بار آن مي توان به زمينه سازي براي گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبديل ارزش به ضد ارزش، اسراف، ناتواني در انجام وظيفه و فراموشي ياد خدا و قيامت اشاره كرد و در نهايت با بررسي تاثير ساده زيستي بر استحكام خانواده ها نقش اثرگذار آن آشكار گرديد كه در نهايت براساس متن راه كارهايي براي پياده سازي ساده زيستي در خانواده ها ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"com منابع دینی و به روش تحلیلی اسنادی، به تعریف سادهزیستی و برخی اصطلاحات و واژههای مشابه آن اشاره شد، سپس اهمیت و فلسفةسادهزیستی در اسلام مورد تحلیل قرار گرفت و به آثار سادهزیستی، همچون آسودگی، موفقیت در زندگی، سرمایهگذاری، قدرت و آزادی اشاره و مشخص شد که در مقابل سادهزیستی، تجملگرایی مطرح است که از آثار زیانبار آن میتوان به زمینهسازی برای گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش به ضد ارزش، اسراف، ناتوانی در انجام وظیفه و فراموشی یاد خدا و قیامت اشاره کرد و در نهایت با بررسی تأثیر سادهزیستی بر استحکامخانوادهها نقش اثرگذار آن آشکار گردید که در نهایت براساس متنراهکارهایی برای پیادهسازی سادهزیستی در خانوادهها ارائه شد.
یکی از عواملی که میتواند در زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان تأثیر بسزایی داشته باشد و به نوبة خود در دوام و استحکام خانواده مؤثر باشد، قناعت و سادهزیستی و پرهیز از تجملگرایی است؛ که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالی که از نظر فرهنگ دینی، یکی از ارزشهای متعالی به حساب میآید.
دستورات دینی برای آن است که همة تلاش و آرزوهای ما برای رسیدن به دنیا نباشد و کمال و خوشبختی خویش را در بهرهمندی از امور مادی ندانیم (شهید مطهری، 1364، 136) امام علی7 زهد را این چنین معرفی مینمایند: «همة معنای زهد بین دو جمله از قرآن قرار دارد.
نتیجهگیری یکی از موضوعاتی که در زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی انسان تأثیر بسزایی دارد، سادهزیستی و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالیکه از نظر فرهنگ دینی، یکی از ارزشهای متعالی به حساب میآید."