تربیت اجتماعی با تأکید بر آموزه های تربیتی-روان شناختی - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

تربیت اجتماعی با تأکید بر آموزه های تربیتی-روان شناختی

نویسنده:

علمی-ترویجی (حوزه علمیه) (27 صفحه - از 157 تا 183)

هدف پژوهش حاضر بررسي راهبردهاي تاثيرگذار در تحقق و ايجاد تربيت اجتماعي است. سوال اساسي اين است كه بايسته ها و نبايسته هاي تربيتي، اجتماعي و روان شناختي در راستاي نيل به تربيت اجتماعي افراد چيست؟ روش پژوهش، توصيفي ـ تحليلي است، به اين منظور پس از شناسايي و استخراج مفاهيم و مستندات، از متون ديني، علوم تربيتي، علوم اجتماعي و روان شناسي، به تحليل محتواي آنها پرداخته و راهبردهاي آموزشي، تربيتي و روان شناختي مستفاد بيان گرديد. نتايج نشان داد كه شاخص ترين راهبردهاي تربيتي، اجتماعي و روان شناختي كه مي تواند در تحقق تربيت اجتماعي تاثيرگذار باشد و مربيان را در نيل به اين هدف ياري رساند عبارتند از: آگاهي از محتواي تربيت اجتماعي، آگاهي از راه كارهاي انتقال پيام، ايجاد انگيزه و رغبت در متربي نسبت به تحقق جامعه پذيري، توجه جدي به تفاوت هاي فردي و جنسيتي در فرايند آموزش تربيت اجتماعي، بهره گيري صحيح از روش يادگيري مشاهده اي، بهره گيري گسترده از ارتباط كلامي و غير كلامي، و ساده گويي و مدارا با متربي.

خلاصه ماشینی:

"نتایج نشان داد که شاخص‌ترین راهبردهای تربیتی، اجتماعی و روان‌شناختی که می‌تواند در تحقق تربیت اجتماعی تأثیرگذار باشد و مربیان را در نیل به این هدف یاری رساند عبارتند از: آگاهی از محتوای تربیت اجتماعی، آگاهی از راه‌کارهای انتقال پیام، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعه‌پذیری، توجه جدی به تفاوت‌های فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، بهره‌گیری صحیح از روش یادگیری مشاهده‌ای، بهره‌گیری گسترده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، و ساده‌گویی و مدارا با متربی. برای تقویت انگیزة متربیان در راستای تحقق تربیت اجتماعی می‌توان از بهبود شرایط یادگیری و افزایش کیفیت روش‌های آموزش (سیف، 1393)، اصلاح باورهای متربی نسبت به ارزش تربیت اجتماعی (لندی، 1987، 28)، تقویت پاداش‌های مادی و معنوی (رابینز، 2015، ج1، 207ـ2ـ50)، مشخص نمودن اهداف در تربیت اجتماعی، ایجاد انتظارات مثبت در متربیان، بهره‌گیری از مشوق‌های کلامی (سیف، 1393) و تقویت باورهای شناختی و معرفتی، از راه‌کارهای تقویت انگیزه در متربیان است. نتیجه‌گیری از تتبع و دقت آموزه‌های دینی، تربیتی و روان‌شناختی این نتیجه حاصل شد که در راستای تحقق تربیت اجتماعی باید به نکات زیر توجه داشت: مربی بایستی اطلاع کافی از محتوای پیام و به خصوص محتوای تربیت اجتماعی و مصادیق آن، داشته باشد؛ مربیان باید با روش‌ها انتقال پیام به دیگران و فرایند آموزش، آشنا باشند؛ ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعه‌پذیری، از عوامل مؤثر در تحقق تربیت دینی است؛ توجه جدی به تفاوت‌های فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، از نکات ضروری می‌باشد؛ بهره‌گیری صحیح از روش یادگیری مشاهده‌ای، ضرورتی اجتناب‌ناپذیرمی‌باشد؛ مربیان باید از ارتباط کلامی، غیر کلامی، ساده‌گویی و مدارا با متربی، نهایت دقت و بهره‌وری را داشته باشند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.