چکیده:
اين مقاله ارتباط بین ايدئولوژی های اخلاقی و مسئولیت پذيری اجتماعی را با عدم تقارن اطلاعاتی در
شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی میکند. در اين پژوهش برای سنجش
ايدئولوژی های اخلاقی و مسئولیت پذيری اجتماعی به ترتیب از پرسشنامه های استاندارد سنجش موقعیت اخلاقی فورسیث(1980) و سینگاپکدی استفاده شده است.همچنین برای سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی از فاصله قیمت پیشنهادی خريد و فروش سهام به کار رفته است. در اين پژوهش 50 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش و بررسی تحلیل نتايج مدل از رگرسیون خطی چند متغیره و نرم افزار EViewsاستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان میدهد بین مسئولیت پذيری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعات رابطه وجود ندارد. همچنین در بین مؤلفه های ايدئولوژی اخلاقی، نسبی گرايی و عدم تقارن اطلاعات رابطه مثبت و معنیدار با هم دارند ولی ايده آل گرايی رابطهای با عدم تقارن اطلاعات ندارد.
This paper investigats the relationship between ethical ideology (EI) and Corporate Social Responsibility (CSR) with information asymmetry in Tehran Stock Exchange (TSE) listed companies. In this research for the measurement of El and CSR, Forsyth and Singhapakdi are used, respectively. Vekanteesh and Chiang model is used for the measurement of information asymmetry. In this study, 50 listed firms in TSE have been studied. Linear regression model through software Eviews 6 is used to test research hypotheses. Results of the study indicate that there is not a significant relationship between CRS with information asymmetry. In addition, the results show that relativism have a positive significant relationship with information asymmetry and idealivism have a not a significant relationship with information asymmetry
خلاصه ماشینی:
٤- روش تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و داده ها روش تحقیق کلی مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و بر حسب این که هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مولفه های ایدئولوژیهای اخلاقی و مسولیت پذیری اجتماعی با پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی شماره ٣١ / پائیز ١٣٩٥ عدم تقارن اطلاعاتی است از نوع روش همبستگی و همچنین بر حسب نوع داده ها و نحوه ی اجرای روش پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسش نامه مستقل و استاندارد سینگاپکدی ١٣ برای مسئولیت پذیری میباشد.
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی شماره ٣١ / پائیز ١٣٩٥ جدول ٤- مدل رگرسیونی رابطه بین CSR و عدم تقارن اطلاعاتی متغیر ضریب رگرسیونی خطای معیار آماره t p-value ثابت 1/76 0/51 3/44 0/00 مسئولیت پذیری -0/06 0/61 -1/02 0/31 درصد تمرکز مالکیت نهادی -4/44×10-5 2/35×10-5 -1/88 0/06 اهرم مالی -0/33 0/25 -1/28 0/2 اندازه 0/51 0/03 1/59 0/11 انحراف معیار بازده روزانه 5/59×10 -9 1/42×10-8 0/39 0/69 ضریب تعیین 0/21 آماره F 2/29 آماره دوربین واتسون ضریب تعیین تعدیل شده 0/11 مقدار احتمال F 0/05 1/52 منبع : یافته های پژوهشگر ٨-٤-٢-آزمون فرضیه دوم بین نسبیگرایی و عدم تقارن اطلاعات رابطه معنادار وجود دارد.
٩- بحث و نتیجه گیری در این مقاله ، رابطه بین ایدئولوژیهای اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی با عدم تقارن اطلاعاتی در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است .