چکیده:
حکمرانی الکترونیک تعهد به استفاده از فناوریهای مناسب برای افزایش ارتباط دولتی، برای ارتقای اظهار عقاید دموکراتیک، استقلال انسانی، حمایت از توسعۀ اقتصادی و پیشبرد ارسال بیطرفانه و کارای خدمات است. تحقق این معنا در عصر فناوری اطلاعات به دروازههایی با عنوان وبسایتها نیاز دارد. این وبسایتها باید با رعایت حریم شخصی، اطلاعات و خدمات را بهگونهای کاربرپسند در اختیار شهروندان قرار داده و امکان مشارکت آنان در عرصۀ حکمرانی را فراهم سازند. در این میان وبسایتهای وزارتخانهها دروازهای هستند که شهروندان بیشترین تعامل را با آنها دارند. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است که در اردیبهشت و خرداد سال 1394 به بررسی 18 پورتال وزارتخانههای کشور پرداخته تا مشخص کند، هر پورتال از نظر حکمرانی الکترونیک در کدامیک از مراحل بلوغ از انتشار اطلاعات تا مشارکت الکترونیک قرار دارد. بدینمنظور با تعدیل پرسشنامۀ سازمان ملل، چکلیستی طراحی شده است. نتایج بیانکنندۀ آن است که اغلب پورتالها در سطوح اولیۀ بلوغ مدلهای خدماترسانی الکترونیکی قرار دارند و بیشتر ارائهدهندۀ اطلاعات هستند تا خدمات. بنابراین به توجه ویژه برای ارتقا به سطوح بالاتر نیاز دارند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی است کـه در اردیبهشت و خرداد سال ١٣٩٤ بـه بررسـی ١٨ پورتـال وزارتخانـه هـای کشـور پرداختـه تـا مشخص کند، هر پورتال از نظر حکمرانی الکترونیـک در کـدام یـک از مراحـل بلـوغ از انتشـار اطلاعات تا مشارکت الکترونیک قـرار دارد.
اطلاعات برخط ، خدمات الکترونیک (شامل امضـای دیجیتال و پرداخت های کارت اعتباری )، امنیت و حریم شخصی ، دسترسی ناتوانان ، دسترسی بـه زبان خارجی ، تبلیغات تجاری ، پرداخت دستمزد، پرداخت های کاربران ، دسترسی عمـومی (ایمیـل ، جست وجو، فرم توضیح ، شخصی سازی وب سایت ، دسترسی به کمک دیجیتال شخصی ٦) از جمله ویژگی های بررسی شده در این مرکز است (هنریکسون ، فراست ، و میدلتون ، ٢٠٠٦؛ وست ، ٢٠٠٥ و ٢٠٠٧).
شاخص های وجود وب سایت ، محتـوای وب سـایت ، پایگـاه داده ، قـوانین و مقـررات و قواعـد شهرداری ، خدمات عمومی ، ارتباط با شهرداری ، دموکراسی الکترونیک (ایمیل ، فروم ها، رأی گیری الکترونیک ) (کانستلج و دسمن ، ٢٠٠٥)، شفافیت (مالکیت وب سایت ، مسائل حریم شخصی ، تاریخ تأسیس ، به روزبودن اطلاعات )، تعامل (ایمیل ، بازخور، فروم های بحث ، چت روم ها، تابلوی اعلانات تعاملی )، قابلیت دسترسی (چندزبانی بودن ، سـؤالات پرتکـرار، گزینـة مـتن محـور کـردن سـایت ، دسترسی ناتوان )، قابلیت استفاده (راهنما، نقشة سایت ، کلیـدها/پیونـدهای مسـتقیم ماننـد خانـه ، بازگشت ، بالا، جست وجوی سایت ) ازجمله شاخص هایی هستند که برای بررسی وضـعیت دولـت الکترونیک وب سایت ها استفاده شده اند (پاراجولی ، ٢٠٠٧).
در سایت وزارت کشور نیز، لینکی با عنـوان «نظرسـنجی » وجـود دارد کـه صرفا برای دریافت نظر شهروندان در خصوص اطلاعات و سرویس هـای ارائـه شـده از طریق پورتال طراحی شده است .