چکیده:
زمينه و هدف: الگوي رفتار كلاسي و خود ناتوان سازي تحصيلي از متغير هاي مهم در افت تحصيلي دانش آموزان با ناتواني يادگيري هستند؛ از اين رو هدف از پژوهش حاضر مقايسه الگوي رفتار كلاسي و خود ناتوان سازي تحصيلي دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري خاص بود.
روش: نوع مطالعه حاضر از نوع علي- مقايسه اي است. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل تمامي دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري مراكز ناتواني يادگيري شهرستان اردبيل در سال تحصيلي 95-94 و دانش آموزان بدون ناتواني يادگيري همان شهر بود كه از بين آنها 90 نفر (45 دانش آموز با ناتواني يادگيري خاص و 45 دانش آموز بدون ناتواني يادگيري) به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدهاند. براي جمع آوري داده ها از پرسش نامه رفتار كلاسي ( شافر، 1977) و مقياس خودناتوان سازي تحصيلي )ميدگلي و همكاران، 2000) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس چند متغيره تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه بين دو گروه در الگوي رفتار كلاسي و خود ناتوان سازي تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد (01/0>p). به عبارت ديگر دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري نسبت به دانش آموزان بدون ناتواني يادگيري در متغيرهاي خود ناتوان سازي تحصيلي و رفتار كلاسي غيرسازشي نمرات بالاتر، و در متغير رفتار كلاسي سازشي نمرات پايين تري كسب كردند.
نتيجه گيري: دانش آموزان با ناتواني يادگيري خاص در مقايسه با همسالان، رفتار كلاسي سازشيافته كمتري را از خود نشان مي دهند و به ميزان بيشتري از راهبرد خود ناتوان سازي تحصيلي استفاده مي كنند. استلزام هاي يافته هاي به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Background and Purpose: Classroom behavior pattern and academic self-handicapping are important variables in academic failure of students with learning disabilities. Therefore، the aim of this study was to compare classroom behavior pattern and academic self-handicapping in students with and without specific learning disabilities.
Method: This study is causal- comparative. The statistical population of this study consisted of all students with learning disabilities in learning disability centers and normal students in the Ardabil city in 2015-2016. 90 students with and without learning disability (45 students in each group) were selected by convenience sampling method. To collect data، questionnaire of classroom behavior (Shaffer، 1977) and academic self-handicapping scale (Midgley et al، 2000) were used. Data was analyzed with MANOVA method.
Results: The results showed that there are significant differences in classroom behavior pattern and academic self-handicapping between the two groups (p<0.01). In other words، students with learning disabilities had higher scores on academic self-handicapping variable and non-adaptive classroom behavior to the students without learning disability. Also، students with learning disability receive lower score in adaptive behavior than the students without learning disability.
Conclusion: Students with specific learning disabilities in comparison peers show less adapted classroom behavior and also use self-handicapping strategies more than other students. Implication of the findings is discussed in the paper.