چکیده:
یکی از دغدغه های ذهنی دانشجویان در هنگام تحصیل ، وضعیت آینده شغلیشان است . پژوهش حاضر با هدف شناسایی گرایش شغلی دانشجویان رشته جغرافیا انجام شده است . این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- همبستگی است . تعداد ١٨٠ نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری از بین ٩٤٥ نفر از دانشجویان دوره های کارشناسی (ترم چهارم به بعد) و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در سال تحصیلی ٩١- ٩٠ تشکیل داده اند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که گرایش دانشجویان به کارآفرینی در حد متوسط بوده است . مضاف بر اینکه بین میزان گرایش به کارآفرینی و بعضی از ویژگیهای فردی دانشجویان از قبیل سن ، تعداد طرح های پژوهشی انجام شده توسط دانشجویان و مهارت های تخصصی آن ها رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین ویژگیهای کارآفرینی، بیشترین ویژگی موجود در بین دانشجویان رشته جغرافیا داشتن عزم و اراده بالا است . از نظر بسیاری از دانشجویان مشکل تامین سرمایه اولیه برای دانشجویان مهم ترین مانع برای کارآفرینی دانشجویان بوده است . همچنین نتایج پژوهش حاکی از وضعیت نه چندان مطلوب مولفه های سازمانی (دانشکده جغرافیا) برای ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان است . از نظر دانشجویان مشورت با فارغ التحصیلان جغرافیا و ارتباط با شرکت های مهندسین مشاور مهم ترین عامل در افزایش آگاهی دانشجویان از زمینه های شغلی رشته جغرافیا است . اصلاح و بازنگری در برنامه های آموزشی برای تقویت قابلیت های کارآفرینی دانشجویان و ایجاد مرکز رشد کارآفرینی مختص دانشجویان رشته جغرافیا از جمله پیشنهادات پژوهش میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٦ - بررسی مؤلفه های سازمانی (دانشکده جغرافیا) تأثیرگذار در میزان کارآفرینی دانشجویان میزان تأثیرگذاری مؤلفه ها میزان احساس افتخار به قبول شدن در دانشکده جغرافیا 2/13 7 52 38 35 14 8 میزان روحیه کار گروهی و دسته جمعی در بین دانشجویان دانشکده جغرافیا ٥ ١٢ ٥٨ ٤٧ ٢٦ ٩ ٢/٣٨ میزان انتقال تجربیات کاری بین دانشجویان 2/79 7 13 34 63 24 13 حاکم بودن جو رقابتی بین دانشجویان در دانشکده 3/15 6 14 22 48 36 28 میزان نظارت و کنترل رفتار و عملکرد دانشجویان در دانشکده ١٤ ١٤ ٤٢ ٣٤ ٢٧ ٢٣ ٢/٢٥ میزان اعتماد دانشجویان دانشکده به یکدیگر 2/21 19 22 33 67 13 0 میزان درک مشترک و روشن از آینده خود و رشته جغرافیا 1/69 26 34 65 21 6 2 میزان مشارکت فعال دانشجویان با استادان برای دستیابی به اهداف دانشکده ٣ ١٣ ٣٢ ٤٣ ٤٦ ١٧ ١/٩١ میزان انتظار از دانشجویان دانشکده برای ارتقای دانش و مهارت های شغلی خویش ٦ ٢٦ ٥١ ٣٣ ٢٧ ١١ ٢/٤٦ میزان تبادل اطلاعات و مشورت دانشجویان با استادان برای حل مشکلات و مسائل ٣ ٢٧ ٥٤ ٣١ ٣٠ ٩ ٢/٤٤ میزان رواج نگرش توجه به منافع فردی به جای منافع گروهی در بین دانشجویان ٢٥ ٤١ ٤٠ ٢٦ ١٦ ٦ ٣/٠٩ میزان معرفی، تشویق و قدردانی از دانشجویان موفق ، در مراسم ها و جشن ها ٣ ١٣ ٤٠ ٣٦ ٣٠ ٣٢ ١/٨٧ میزان تأثیر تحصیل در رشته جغرافیا در تغییر فعالیت ها و روش زندگی دانشجویان ١١ ٣٤ ٤١ ٢٦ ٢٠ ٢٢ ٢/٥٠ میزان علاقمندی دانشجویان دانشکده جغرافیا به ایجاد تغییرات ١٩ ٢٢ ٤٢ ٣٢ ٢٤ ١٣ ٢/٥٧ میزان خلق ایده ها، ابتکارات و فعالیت های جدید توسط دانشجویان دانشکده ٣ ١٤ ٤٦ ٥٤ ٢٣ ١٤ ٢/٢٠ میزان فرصت طلبی دانشجویان دانشکده جغرافیا 2/53 10 20 43 52 16 13 میزان استقبال مسؤولان و استادان از طرح راه حل های نو از طرف دانشجویان ٥ ١٣ ٤٦ ٣٤ ٣٤ ٢٢ ٢/٠٥ اولویت بندی عوامل مؤثر در افزایش آگاهی دانشجویان از زمینه های شغلی جغرافیا نشان میدهد از نظر دانشجویان مشورت با فارغ التحصیلان جغرافیا و ارتباط با شرکت های مهندسین مشاور بیشترین نقش و مباحث مطرح شده در سمینارها و همایش - های علمیکمترین نقش را درآگاه شدن آن ها با زمینه های شغلی رشته جغرافیا داشته است (جدول ٧)."