چکیده:
ازچالش های اساسی مدیران وشهروندان تبعات منفی شبکه حمل ونقل وترافیک درون شهری است . این پدیده به خودی خود یک مساله تلقی نمیگردد، بلکه یک موهبت بوده و زمانی به چالش مبدل میگردد که عواقب ناشی از آن باعث نارضایتی شهروندان وکاهش سطوح کمی و کیفی خدمات رسانی ونیز اختلال در چرخه زیست شهری را به دنبال آورد. برنامه ریزان شهری جهت تهیه برنامه هایی به منظور مستعد ساختن شهرها به عنوان محیطی مطلوب برای ساکنین شهری نیازمند اطلاعات جدید جغرافیایی بوده در حالیکه جمع آوری این اطلاعات اصولا سخت ، زمان بر و پرهزینه و ناقص بوده و تجزیه و تحلیل آن زمان زیادی را طلبیده است . با وجود این رویکرد، پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که مدل فضایی از چه ویژگی هایی برخوردار و جهت پیش بینی جریان های ترافیکی در شبکه حمل ونقل درون شهری از قابلیت های مناسب برخوردار است یاخیر؟ بنابراین این پژوهش با استفاده از تکنیک های تلفیقی سنجش از دور وتحلیل های فضایی سیستم اطلاعات جفرافیایی (GIS_RS) جهت مدل سازی فضایی حمل ونقل درون شهری برای پیش بینی جریان های ترافیکی در منطقه ٦ شهر تهران انجام شده است . نتایج پژوهش نشان داده است که از میان متغییرهای تاثیرگذار متغیرهای ( C٣) یعنی جمعیت منطقه با ضریب ١٤.٢٣درصد، کاربری تجاری(C١٦) با ضریب ١١.٩- درصد و تعداد کارمندان شاغل در منطقه با ٣.١٠ – درصد در شکل گیری جریان های ترافیکی در شبکه حمل ونقل درون شهری تاثیرداشته است . همچنین متغیر تعداد واحدهای کسبی (C١١) با ضریب ٠٠٨٩٣٠- درصد کمترین تاثیر را در مدل نشان داده است . درنهایت جهت ارزیابی وروایی نتایج نهایی مدل ، از معیارهای برازندگی نتایج مدل با مدل های مشابه مقایسه که به ترتیب مقادیر ) ,(٧٨٦٢٨=MARE),(١٤٣=RMSE) (٠٧٣٤١٥٩٣٦=R٢ (٨٢٩٢٥٣٣٢٠٣=F ) درصد بدست آمده است . بنابراین استفاده از نتایج پژوهش ، انجام برنامه ریزی اصولی، اتخاذ تدابیر مطلوب مهندسی ترافیک ومدیریتی در رسیدن به ساماندهی حمل ونقل درون شهری درراستای اعتلای توسعه پایدارشهری گام های اساسی برداشته شده است .
خلاصه ماشینی:
"در بخش تحلیلی با استفاده از تکنیک های تلفیقی (RS-GIS) وپشتیبانی شبکه عصبی ورگرسیون خطی چند متغییره مدل سازی فضایی حمل ونقل درون شهری جهت پیش بینی جریان های ترافیکی در منطقه ٦ شهر تهران انجام شده است .
جدول ١-شاخص های تاثیر گذار در مدل سازی حمل ونقل درون شهری اقتصادی اجتماعی زیربنایی زیست محیطی سفرهای شغلی جمعیت منطقه سرانه کاربری مسکونی حمل ونقل غیر موتوری سرانه مالکیت سواری شخصی بعد خانوار سرانه کاربری تجاری تعداد پارک تعداد واحدهای کسبی منطقه تعداد انشجویان در محل سکونت تعداد تخت بیمارستانی آلاینده های هوا جمعیت شاغل منطقه تعداد دانش آموزان درمحل تحصیل منطقه انتشارگازهای گل خانه ای درآمد خانوار تعداد دانشجویان در محل تحصیل زمان سفر با اتوبوس آلودگی صوتی تعداد کارمندان شاغل در منطقه تعداد دانش آموزان در محل تعداد پارکینگ سکونت سهم شبکه معابر سهم حمل ونقل عمومی پایانه های مسافری اهمیت و موقعیت فضایی منطقه مورد مطالعه منطقه شش شهرداری تهران با جمعیت ٢٢٩٩٨٠ نفر و وسعت ٢١٤٤ هکتار از شمال به بزرگ راه همت ، از جنوب به محور انقلاب – آزادی، از شرق توسط بزرگ راه چمران و خیابان شهید مفتح و از سمت غرب به بزرگ راه شهید چمران محدود شده است .
لذا با توجه به نتایج بدست آمده ، مدل مکانی تقاضای سفراز تواناییهای لازم جهت محاسبه میزان واقعی تقاضای سفر حمل ونقل درون شهری وتاثیر آن در پیش بینی وکاهش جریان های ترافیکی در منطقه مورد مطالعه را برخوردار بوده است ."