چکیده:
دانشمندان اديان ابراهيمي، به دو موضوع «خطاناپذيري» و «حجيت» متون مقدس خويش توجه داشته اند. يكي از دلايل اين توجه متن محور بودن اسلام، يهوديت و مسيحيت است. وقتي يك مسلمان، يهودي و مسيحي بداند كه كتاب مقدسش خطا و اشتباهي ندارد، يا به گونه اي اطمينان يابد كه خطاها و اشتباهات احتمالي كتابش، به اعتبار آن صدمه نمي زند، انديشه ها و اعمالش را مستند به آن مي كند و با آرامش زندگي ديني خويش را ادامه مي دهد.
خطاناپذيري قرآن كريم نزد مسلمانان و هر انديشمند منصفي قطعي است؛ زيرا از سندي متواتر برخوردار است. تحدي مي كند و فاقد اختلاف دروني است. قطعي بودن خطاناپذيري قرآن، مسلم بودن حجيت آن را به دنبال دارد.
يهوديان عهد عتيق را مقدس و آسماني مي شمارند. البته تلقي آنان از تقدس عهد عتيق، با تلقي ما مسلمانان از تقدس قرآن كريم متفاوت است. آنان بر اين باورند كه نويسندگان بشري عهد عتيق، هنگام نگارش اين كتاب ها، از عنايت و توجه خدا برخوردار بوده اند و اين كتاب ها حجتند و مي توان بر آنها اعتماد كرد.
مسيحيان نيز مولف نهايي كتاب مقدس را خدا مي دانند كه اين عمل را از طريق مولفان بشري به انجام رسانده است. ازاين رو، كتاب مقدس نزد آنان حجت است. اما اين حجيت از طريق اثبات خطاناپذيري آن دو متن مقدس به دست نيامده است؛ زيرا عهد عتيق و عهد جديد، از سندي متواتر بهره نمي برند، تحدي نمي كنند و مشتمل بر اختلافات و تناقضات فراوان دروني اند.
The two topics of ‘’infallibility’’ and ‘authority of the holy texts of Ibrahimic religion have been the special concern of the scholars of these religions. One of the reasons behind their concern is that Islam، Judaism and Christianity are among the text-based religions. When a Muslim، Jewish or Christian knows that his holy Book has no error and becomes sure that there are no probable errors in his Book، which can impair its validity، he/she will base his thoughts and deeds on the Book and lead a peaceful religious life.
Every Muslim and fair scholar absolutely agree that the holy Qur’an is impeccable because all agree about its authenticity. Also، it represents a great challenge and it is free from substantial differences. The certainty of the infallibility of the holy Qur’an’ dispels and doubts about its authenticity.
The Christians and the Jews tried hard to buck this strong trend and verify the authenticity of their Books. The Jewis consider the Old Testament as holy and heavenly، but their perception of the holiness of the Old Testament is different from Muslims' perception of the holiness of the holy Qur'an. They believe that the scribes of the Old Testament received divine providence while writing these Books and that these Books are reliable authoritative sources.
Likewise، the Christians believe that God is the author of the holy book and that this work was written by scribes. Accordingly، they consider the Bible to be authentic. However، this authenticity is not confirmed by evidence about the infallibility of the two holy texts. This is because the authenticity the Old Testament and the New Testament is not agreed upon by all authorities، these Books do not represent a challenge and they consist a lot of differences and contradictions.
خلاصه ماشینی:
"یکی از مهمترین رهبران یهودی قرن بیستم، حاخام مناخیم مندل اشنیرسون (Menachem Mendel Schneerson) (1902ـ1994)، درباره یافتههای دیرینهشناسی که در مقایسه با گزارههای عهد عتیق، عمر بیشتری برای جهان قائل است، میگوید: روایت کتاب مقدس مبنی بر اینکه جهان حدود 6000 سال دارد، با یافتههای علمی جدید که بر اساس فسیلهای یافتشده دیرینه بیشتری برای جهان روایت میکنند، در تعارض نیست؛ زیرا فسیلهای مذکور نشانه عمر زمین نیست، بلکه جهان همراه با فسیلهای ما قبل تاریخیاش یکجا آفریده شده است (انترمن، 1385، ص 66).
این سخن، به این معنا نیست که در مسیحیت متن و کتاب مقدسی وجود ندارد، بلکه مسیحیان مجموعه کتابهای عهد عتیق و عهد جدید را مقدس دانسته، درباره حجیت آن میگویند: مؤلف نهایی کتاب مقدس خدا نیست، بلکه این عمل را از طریق مؤلفان بشری به انجام رسانده است.
از دیدگاه کلیسای کاتولیک، خدا کتاب مقدس را به نویسندگان بشری وحی کرد و نوشتههای این کتاب، قول روحالقدس است.
1788)، رهبر پروتستانهای متدیست گفت: آیا اگر بپذیریم که تنها یک خطا در کتاب مقدس وجود دارد، اعتبار تمام کتاب مقدس را به لرزه درنیاوردهایم؟( فوس و پترسون، 2000، ص 94) مدعیان خطاناپذیری کتاب مقدس، با استناد به فقراتی از خود این کتاب، همه آن را به خدا نسبت میدهند: تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح و تربیت در عدالت مفید است(دوم تیموتاؤس 3: 16)؛ زیرا که نبوت به اراده انسان هرگز آورده نشد، بلکه مردمان به روحالقدس مجذوب شده، از جانب خدا سخن گفتند(اول پطرس 1: 21)."