چکیده:
امروزه، به علت گسترش حضور اينترنت در نظام آموزش عالي و دانشگاه ها، بخش مهمي از زندگي روزمره دانش جويان با اينترنت پيوند يافته است. اين پژوهش بر پايه اين پيش فرض استوار بوده است كه دانش جويان در فرايند زندگي تحصيلي شان به شكل بخشيدن و تقويت ابعاد هويتي خود مي پردازند. روش انجام اين پژوهش روش «مردم نگاري» بوده است. در اين پژوهش با 21 دانش جو در دانشگاه آزاد رامسر و 36 دانش جو در دانشگاه پيام نور رامسر مصاحبه انجام شده است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه اينترنت در زندگي روزمره بسياري از دانش جويان، به ميزان گسترده اي، حضور دارد و در تمامي ابعاد هويتي آن ها (هويت دانش جويي، هويت نسلي، و هويت شهروندي) به طور چشم گيري نقش آفريني مي كند؛ با اين حال، نقش آن در بعد «هويت نسلي»، يعني سرگرمي و فراغت، در زندگي روزمره دانش جويان مطالعه شده در اين پژوهش بيش تر بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتـایج این پژوهش نشان می دهد که اینترنت در زندگی روزمرة بسیاری از دانش جویان ، به میزان گسترده ای ، حضور دارد و در تمامی ابعاد هویتی آن ها (هویت دانـش جـویی ، هویت نسلی ، و هویت شهروندی ) به طور چشم گیری نقش آفرینی می کنـد؛ بـا ایـن حال ، نقش آن در بعد «هویت نسلی »، یعنی سرگرمی و فراغت ، در زندگی روزمـرة دانش جویان مطالعه شده در این پژوهش بیش تر بوده است .
به طور کلی ، یافته هـای ایـن پژوهش ، در دو بخش پیمایش و مصاحبه ، نشان می دهند که جهانی شدن به معنـای «غربـی شدن » و «یکسان سازی فرهنگی » نیست و دانش جویان در برابر جهـانی شـدن ، بـه واسـطة استفاده از اینترنت ، کاملا دست و پا بسته عمل نمی کنند؛ دانش جویـان در عـین تمایـل بـه فرهنگ جهانی ، و اثرپذیری از پدیدة جهانی شدن ، به عناصر هویت و فرهنگ بومی و ملـی خود نیز تعلق دارند و به آن ها پای بند هستند.
در این پژوهش ، بـر اسـاس چنـین رویکـردی ، اینترنـت به مثابة بخشی از زندگی روزمرة دانش جویی در نظر گرفته شده است ، بدین معنا که اینترنت بخشی از فضای دانشگاهی و زیست دانـش جـویی را بـه خـود اختصـاص مـی دهـد و در شکل گیری هر یک از هویت های دانش جویی ، نسلی ، و شهروندی می تواند نقش آفرینی کند و تأثیرگذار باشد.