چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعة نحوة برساخت گفتماني هويت در كتاب ها ي فارس ي
دورة ابتدايي است. در اين مطالعه با اتكا به نظرية لاكلائو و موفه متون مورد نظر را
بررسي و تحليل مي كنيم. نتايج حاكي از آن است كه اگر دال اعظم در اين متون دين
است، اما منابع و عناصر هويتي ديگري نيز در اين متون به چشم مي خورد كه هر
يك به شيوه اي خاص درون گفتمان ديني مفصل بندي شده اند.
خلاصه ماشینی:
"این که مؤلف یا مؤلفان چگونه سوژة مورد نظر خود را برساخته اند؟ هر یک از تصاویر مندرج در کتاب های درسی و متون ، در ذات خود، برای وقوع تغییر در دانش ها، نگرش ها، و توانش های دانش آموزان آورده شده است و این تغییرات می تواند در بلندمدت منجر به رفتارهای مطلوب آنان شود یا در آنان اعتقادی را به وجود آورد که یک زن و مرد چگونه باید باشد؟ کتب درسی فقط بازگوکننده و بازنمایی کنندة واقعیات فرهنگی و اجتماعی به صورت بی طرفانه نیستند، بلکه کارکرد ایدئولوژیک دارند؛ محتوای کتب درسی ممکن است جهت مند باشد و واقعیت ها را به شیوة خاص بازگو کند.
مثلا محمدرضا نوشادی ، بابک شمشـیری ، و حبیب احمدی (١٣٩٠) در پژوهشی کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پـنجم دبسـتان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی و نقش این کتاب هـا در سـاختن هویـت ملـی را بررسی کرده اند و یاوری (١٣٧٣) با روش تحلیل محتوا وضعیت اقوام مختلف ایرانی را در برخی از کتاب های درسی مثل فارسی ، تعلیمات اجتماعی ، و جغرافیا بررسـی کـرده اسـت .
در متن ها، علاوه بر دفاع از مکان ، از جهانی گرایی نیز دفاع شده است و یک گفتمان زیست بوم شناسانة یک دست و منسجم در این کتاب ها وجود ندارد، اما به طور تلویحی می توان گفت گفتمان زیست بوم شناسانه ای جریان دارد و جهت گیری های گوناگونی را برساخت کرده اند و هر کدام سوژة خود را به گونه ای متفاوت فرا می خوانند."