چکیده:
باور عمومي اين است كه تكليف شب بر يادگيري و عملكرد تحصيلي اثرگذار است، ولي در تحقيقات موجود اين رابطه به طور كامل مورد تاييد قرار نگرفته است. هدف مطالعه حاضر تعيين رابطه مدت زمان انجام تكليف شب با پيشرفت رياضي با توجه به داده هاي تيمز ۲۰۱۱ و در دو سطح دانش آموز و مدرسه است. اين رابطه در ميان ۶۰۲۹ دانش آموز پايه هشتم شركت كنده در آزمون تيمز (۲۸۱۶ دختر و ۳۲۱۳ پسر) كه پرسش نامه استاندارد آن را تكميل كرده بودند بررسي شد. نتايج تحليل چندسطحي نشان دهنده رابطه مثبت بين مدت زمان انجام تكليف در سطح دانش آموز (در سطح ۰/۰۰۱) و در سطح مدرسه (در سطح ۰/۰۱) با پيشرفت رياضي بوده است. يافته ها حاكي از ميزان قوي تر رابطه مدت زمان انجام تكليف و عملكرد تحصيلي رياضي در سطح دانش آموز در مقايسه با سطح مدرسه بوده است. به طوري كه در مدل كامل ۴۷% و ۵۳% از واريانس عملكرد رياضي به ترتيب بر اساس زمان انجام تكليف در سطح مدرسه و دانش آموز تبيين شده است. نتايج همچنين نشان داد كه مدل دوسطحي، برخلاف مدل معمولي و يك سطحي، دانش بيشتري در ارتباط با رابطه بين متغيرها ارائه مي دهد.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ مدت زمان انجام تکلیف و پیشرفت ریاضی : کاربردمدل یابی چندسطحی برای تحلیل داده های تیمز ٢٠١١ الهه حجازی 1 علیرضا کیامنش ** زهرا نقش *** چکیده : باور عمومی این است که تکلیف شــب بر یادگیری و عملکرد تحصیلی اثرگذار است ، ولی در تحقیقات موجود این رابطه به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است .
با توجه به اهمیت تکلیف و ماهیت چندسطحی آن ، هدف این مطالعه شناســایی رابطۀ مدت زمان انجام تکلیف ریاضی با عملکرد ریاضی دانش آموزان پایۀ هشتم ایران بر اساس داده های تیمز ٢٠١١ در دو سطح دانش آموز (فردی ) و مدرسه است .
ازآنجاکه آزمون تیمز فقط به بررســی مدت زمان انجام تکلیف توجه کرده است و دیگر متغیرهای مرتبط با تکلیف مثل رابطۀ انواع تکلیف و عملکرد تحصیلی ، مورد بررسی قرار نگرفته است پیشنهاد می شود که پژوهش های بعدی به شــناخت عمیق تر و دقیق تری از این متغیر بپردازند همچنین با توجه به نتایج پژوهش حاضر مبنی بر ماهیت چندســطحی رابطۀ تکلیف و عملکرد دانش آموزان پیشنهاد می شود که معلمان و مؤلفین کتاب ها به این تفاوت ها توجه داشته و متناسب با پایۀ تحصیلی دانش آموزان مقدار و نوع تکلیف را تعیین کنند و والدین نیز در برخورد با تکالیف فرزندان خود شرایط مختلف را در نظر داشته و با توجه به پایۀ تحصیلی و بسیاری دیگر از عوامل مربوط به کلاس و مدرسه ای که فرزند آن ها تحصیل می کند از او انتظار داشته باشند.
Homework and student math achievement in junior high schools.
Testing models of school learning: Effects of quality of instruction, motivation, academic coursework, and homework on academic achievement."