چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تركيب نتايج كمي حاصل از پژوهش هاي انجام گرفته در زمينه تاثير رايانه بر يادگيري واژگان زبان انگليسي، با بهره گيري از روش فراتحليل است. جامعه آماري تحقيق را كليه پژوهش هاي انجام گرفته در چند دهه اخير در تمامي مقاطع تحصيلي نظام آموزش وپرورش ايران تشكيل مي دهد. در مجموع ۴۱۰۴ زبان آموز در ۵۷ مطالعه منتخب مورد تحليل و بررسي قرار گرفتند، و طي آن، به منظور بررسي شاخص هاي آماري پژوهش هاي منتخب از نرم افزار جامع فراتحليل ويرايش ۲ استفاده شد. مقادير اندازه هاي اثر تركيبي براي مدل هاي ثابت و تصادفي به ترتيب برابر با ۰/۷ و ۰/۸۲ بود. اما بعد از تحليل حساسيت و حذف ۴۵ اندازه اثر غيرمعنادار از بين ۹۶ اندازه اثر محاسبه شده، ميانگين اندازه اثر تركيبي مدل هاي ثابت و تصادفي به ترتيب ۶۲/۰ و ۶۹/۰ محاسبه گرديد. سپس بر اساس دو شاخص ناهمگني مجذور Q كوكران و مجذور I مشخص شد كه متغيرهاي تعديل كننده در روابط بين دو متغير مورد مطالعه نقش معناداري دارند و بنابراين مدل تصادفي به عنوان مدل فراتحليل انتخاب شد و اندازه اثر تركيبي ۰/۶۹ در نظر گرفته شد؛ به اين معني كه آموزش به كمك رايانه تاثير متوسطي بر رشد دايره واژگان زبان آموزان داشته است. همچنين چهار عامل مهم تعديل كننده يادگيري واژگان به كمك رايانه شناسايي شد كه عبارت اند از: طول دوره آموزش، سطح شركت كنندگان، يادگيري مشاركتي و شيوه آموزش مربيان. درمجموع، زبان آموزاني كه به مدت يك ماه تحت آموزش بودند (۰/۹۷=d) نسبت به زبان آموزاني كه بيش از يك ماه آموزش ديده بودند (۰/۴۶=d) نتايج بهتري كسب كردند. همچنين زبان آموزان مقطع دبيرستان پيشرفت بيشتري (۰/۸۱=d) نسبت به زبان آموزان مقاطع ابتدايي و راهنمايي (۰/۳۸=d) داشتند. در مطالعات صورت گرفته، گروه هايي كه به طور مشاركتي به يادگيري واژگان پرداخته بودند (۰/۸۹=d) نسبت به گروه هايي كه به طور انفرادي به يادگيري واژگان پرداخته بودند (۰/۵۷=d) عملكرد بهتري داشتند. در نهايت، نتايج حاكي از برتري روش زبان آموز- محور (۰/۷۸=d) بر روش مربي- محور (۰/۵۷=d) در يادگيري واژگان بود. با تفكيك نتايج حاصل بر اساس آموزش هم زمان (۰/۶۲=d) و غيرهم زمان (۰/۷۱=d) واژگان، تفاوت معناداري مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"سپس بر اساس دو شاخص ناهمگنی مجذور Q کوکران و مجذور I مشخص شد که متغیرهای تعدیل کننده در روابط بین دو متغیر مورد مطالعه نقش معناداری دارند و بنابراین مدل تصادفی به عنوان مدل فراتحلیل انتخاب شد و اندازه اثر ترکیبی ٠/٦٩ در نظر گرفته شد؛ به این معنی که آموزش به کمک رایانه تأثیر متوسطی بر رشد دایرة واژگان زبان آموزان داشته است .
آزمون تی مستقل جهت مقایسه تأثیر سطح شرکت کنندگان در میزان بهره گیری از آموزش به کمک رایانه آزمون همگنی آزمون تی همگنی میانگین ها واریانس لون اندازه اثر سطح خطای ٩٥% حدود اطمینان اختلاف F سطح t درجۀ تفاوت معناداری استاندارد معناداری آزادی (دوسویه ) میانگین ها میانگین حد پایین حد بالا همگنی ٥/٤٤١ ٠/٠١٩ ٤٦/٤٥٧٣/٦٨٥ ٠/٠٠١ ٠/٢٥١٠٠٠/١٣٩٦٦٠/٤٢٥١٨ ٠/٨٠٦١٤ واریانس ها با توجه به نتایج به دســت آمده در جدول های فوق مشاهده می شــود که میانگین اندازه اثر مربوط به مقطع دبیرســتان و نیز ابتدایی و راهنمایی به ترتیب برابر با ٠/٨١٤ و ٠/٣٨٨ می باشــد.
جهت مقایســه تأثیر روش آموزش واژگان انگلیسی در میزان بهره گیری از آموزش به کمک رایانه ، اندازه اثرها به دو قسمت مطالعات انجام گرفته به روش زبان آموزـ محور و مربی ـ محور تقسیم شدند و با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند (جدول های ١١ و ١٢).
Computer-mediated glosses in second language reading comprehension and vocabulary learning: A meta-analysis.
The impact of computer assisted language learning (CALL) on vocabulary achievement of Iranian university students EFL learners."