چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقايسه پيشرفت تحصيلي و ابعاد سازگاري تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر يزد با توجه به مليت- نوع مدرسه (در سه گروه ايراني در مدارس تك مليتي، ايراني در مدارس چندمليتي و مهاجر در مدارس چندمليتي) و جنسيت آنان در سال ۱۳۹۴ بود. ۴۷۴ دانش آموز به روش تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند و پرسش نامه سازگاري تحصيلي را تكميل كردند. براي سنجش عملكرد تحصيلي از معدل پايان ترم اول، نمره كارپوشه هاي كلاسي و ارزشيابي تكويني استفاده شد. داده ها با آزمون هاي MANCOVA و ANCOVA تحليل شدند. يافته ها نشان داد كه اثرات اصلي مليت- نوع مدرسه و جنسيت بر عملكرد و سازگاري تحصيلي معنادار است؛ به اين شرح كه عملكرد تحصيلي دانش آموزان ايراني در مدارس تك مليتي، بيش از دانش آموزان ايراني و مهاجر در مدارس چندمليتي بود؛ در كل پسران عملكرد تحصيلي ضعيف تري داشتند؛ بين سازگاري تحصيلي دختران و پسران تفاوت معنادار نبود؛ بين كوشش تحصيلي و رضايت از تحصيل در هر سه گروه تفاوت معنادار، اما بين وضوح اهداف تفاوت معنادار نبود؛ اثر تعاملي مليت- نوع مدرسه و جنسيت تنها بر بعد وضوح اهداف معنادار، اما بر رضايت از تحصيل و كوشش تحصيلي معنادار نبود؛ بين ميانگين كوشش تحصيليِ دانش آموزان ايراني در مدارس چندمليتي و دانش آموزان مهاجر در همان مدارس تفاوت معنادار نبود، اما رضايت از تحصيل در دانش آموزان مهاجر بيشتر بود؛ كوشش و رضايت از تحصيل در دانش آموزان ايراني در مدارس تك مليتي كمتر از دانش آموزان مهاجر بود؛ در كل، وضوحِ اهداف در دختران ايراني در مدارس تك مليتي بالاتر از پسران و دختران ايراني و پسران مهاجر در مدارس چندمليتي بود. به مشاوران تحصيلي توصيه مي شود كه نقش مليت و جنسيت و محيط تحصيلي را در عملكرد و سازگاري تحصيلي دانش آموزان مورد توجه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نقش مهم عوامل فردی (کوشش تحصیلی و وضوح اهداف ) و محیطی (رضایت از محیط تحصیلی ) در ســازگاری تحصیلی ، و اهمیت سازگاری تحصیلی در زندگی تحصیلی و آینده دانش آموزان ، در پژوهش حاضر به مقایسۀ ابعاد سازگاری تحصیلی (شامل کوشش تحصیلی ، رضایت از محیــط تحصیل و وضوح اهــداف ) در افراد مهاجر و بومی با توجه به محل تحصیل آنان پرداخته شده است و سؤال اساسی این است که : آیا اثرات اصلی دو متغیر «ملیت - نوع مدرسه » و جنسیت و اثرات تعاملی آن ها بر ابعاد سازگاری تحصیلی (وضوح اهداف ، رضایت از محیط تحصیلی و کوشش تحصیلی ) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان معنادار است یا نه ؟ روش جامعۀ آماری این پژوهش دربرگیرندة دانش آموزان دختر و پســر دورة دوم متوسطه در پایه های نهم ، دهم و یازدهم در مناطق ١ و ٢ شهر یزد بود که در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ مشغول به تحصیل بودند.
یافتۀ مهم دیگر این پژوهش نشــانگر اثر معنادار تعامل جنســیت و «ملیت - نوع مدرســه » بر متغیر وضوح اهداف اســت ، بین میانگین وضوح اهداف در دانش آموزان دختر و پسر ایرانی در مدارس چندملیتی و تک ملیتی تفاوت معناداری دیده نمی شود.
Social and Psychological Factors in the Academic Achievement of Children of Immigrants: A Cultural History Puzzle."