چکیده:
هدف: هدف اصلي پژو هش حاضر مقايسة محتوا، نوع ارائة آموزش و تجهيزات كارگاه ي در برنامه آموزش حرفه اي به دانش آموزان داراي اتيسم، كم توان ذهني و چندمعلوليتي در دورة اول و دوم دبيرستان است. روش: روش اين پژوهش از نوع ارزشيابي بود كه در آن نمونه اي شامل 39 كلاس درس از ده مجتمع آموزشي در دو دورة اول و دوم دبيرستان و در سه گروه از دانش آموزان با نيازهاي ويژه يعني اتيسم، كم توان ذهن ي و چندمعلوليتي انتخاب شدند. شيوة انتخاب گروه كم توان ذهني به صورت تصادف ي و ش يوة انتخاب دو گروه دانش آموزان با اختلال اتيسم و چندمعلوليتي به صورت تمام شماري بود . 52 دبير در دورة اول دبيرستان و 48 دبي ر در دورة دوم دبيرستان با استفاده از روش مصاحبه ك ه توسط هم ك اران و آزمونگران
طرح استفاده شد فهرست وارسي هاي مربوط به محتواي آموزش حرفه اي دورة اول و دوم دبيرستان را تكميل نمودند.
يافته ها : تحليل نتايج نشان داد كه تفاوت بين ميانگين هاي نمرة تناسب محتواي برنامه براي سه گروه دانش آموزان داراي اتيسم، كم توان ذهني و چندمعلوليتي در دورة اول و دوم دبيرستان معنادار
نيست. در زمينة ارزشيابي نوع ارائة آموزش حرفه اي در دورة اول و دوم دبيرستان بين ميانگين هاي گروه هاي دانش آموزان با اختلال اتيسم و دو گروه ديگر يعني كم توان ذهني و چندمعلوليتي تفاوت معناداري وجود دارد.
نتيجه گير ي: در دورة اول دبيرستان از امكانات كارگاهي به طور مستقيم استفاده نمي شود و در دورة دوم دبيرستان بس ياري از تجهيزات وجود ندارد. در مورد محتوا ي آموزش حرفه اي در دورة اول و دوم دبيرستان نتايج نزديك به ميانگين است و برا ي بهبود محتوا لازم است اصلاحاتي صورت گيرد. در مورد نوع ارائة آموزش
حرفه اي در دورة اول و دوم دبيرستان نتا يج بالاتر از ميانگين است، ولي باز هم مي توان برا ي بهبود وضعيت اصلاحات ي را اعمال نمود. در ضمن تفاوتي بين گروه هاي اتيسم ، كم توان ذهني و چندمعلوليتي در اكثر اهداف مشاهده نشد و تنها در دورة دوم دبيرستان وضعيت ارائة آموزش گروه كم توان ذهني و
چندمعلوليتي مناسب تر از گروه اتيسم است.
Objective: The aim of this study is to comparate the content، teaching method، and workshop equipement in the vocational training plan for students with autism، mentally retarded and multihandicapped in first high school and second high school.
Method: The design of the study is assessment research. The samples were 39 classrooms from 10 high school. students with mental retardation were selected with simple random sampling and all of students with autism and multihandicapped were selected. Abut 52 teacher from first high school and 48 teacher from second high school replied to checklists in interview method. Reliabiliy coefficient by internal consistency (Cronbach،s Alpha) of checklists are 0/94، 0/95، 0/93، 0/90 and 0/85.
Resaults: about 83 percent of workshops have not fire extinguisher. Mean of content plan in first high school for autism is 50/17، mentally retarded is 58/57 and multihandicapped is 50/08. Mean of content plan in second high school for autism is 59/00، mentally retarded is 48/62 and multihandicapped is 54/22. Mean of teaching method in first high school for autism is 68، mentally retarded is 91 and multihandicapped is 88. Mean of teaching method in second high school in vocational courses for autism is 75، mentally retarded is 91 and multihandicapped is 97 and in theoretical lissons are 83، 91 and 80.
Conclusion: In first high school workshop facilities can not be used and in second high school Many of workshop equipments are not sufficient. In content of vocational training there is not difference berween groups. In teaching method of vocational training in first high school there is not difference berween groups، but in second high school students with mentally retarded and multihandicappd are better than autism.