چکیده:
هدف این مقاله اعتبار یابی الگوی اجرای برنامه های فرهنگی سند چشم انداز در افـق ١٤٠٤ است . برای ساخت الگو، از سه ساحت عام «سیاستگذاری»، «نهادی » و «خرد» که هر کدام به ترتیب از ٣، ٤ و ٢ مولفه اصلی تشکیل شده انـد اسـتفاده شـده اسـت . بـه منظـور کسـب اطمینان از درجه تناسب و اعتبار الگوی نظری پیشنهادی با شرایط امروزی از «روش دلفی » استفاده شد. در این راستا ٢٠ تن از متخصصان و مجریان برنامه های فرهنگی با اسـتفاده از «روش نمونه گیری هدفمند» انتخاب شدند و نظرات آنها با اسـتفاده از «پرسشـنامه کتبـی » محقق ساخته در «٢ راند» جمع آوری شد. پرسشنامه کتبی در راندهای اول و دوم به ترتیب / شامل ٩٥ و ٩٧ پرسش از متخصصان در خصوص «میزان تاثیر ٩ مولفه اصـلی بـر اجـرای برنامه های فرهنگی » است که اعتبار آن از طریق «اعتبار محتوایی» و پایایی آن با اسـتفاده از «پایایی همسانی درونی » به روش «ضریب آلفای کرونباخ » احراز شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد پردازش و تحلیل قرار گرفتند. طبق نتایج ، همبسـتگی معناداری میان ساحت های سه گانه الگوی پیشـنهادی برقـرار اسـت کـه از وجـود همسـانی درونی قابل قبول الگوی پیشنهادی حکایت می کند. حسب اولویت بندیهای مبتنی بر آزمون فریدمن ، مشخص شد که ساحت «سیاستگذاری» بـه ترتیـب اهمیـت بیشـتری نسـبت بـه ساحت های «نهـادی » و «خـرد» دارد. نتـایج مـدل سـازی معـادلات سـاختاری نیـز مویـد اولویت بندی مذکور اسـت . نتـایج مـدل سـازی معـادلات سـاختاری نشـان داد کـه الگـوی پیشنهادی برای اجرای برنامه های فرهنگی برازش مطلوبی با داده های تجربی دارد و بر این مبنا می توان ادعا کرد که الگوی مذکور از مطلوبیت مناسبی برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
"در طبقه بندی آنها عوامل مربوط بـه ویژگـیهـای خـط مشـی و رونـد شـکل گیـری خط مشی و باور به سیاست فرهنگی به عنوان عوامل عرصه خط مشیگذاری معرفی شده و متغیرهای لایه های درگیر در روند خط مشی، روابط بین سـازمانی و عوامـل مـوثر بـر پاسخ های سـازمان هـای مجـری خـط مشـی و انتخـاب مجریـان سیاسـت و برنامـه هـای فرهنگی به عنوان متغیرهای عرصه نهادی طبقـه بنـدی شـده و در نهایـت دو متغیـر تـاثیر بازخورد افراد تحت تاثیر خط مشی بر اجرا و نیز عوامل محیطی کلان (غیرقابل کنتـرل ) را به عنوان متغیرهای عرصه خرد در نظـر مـیگیرنـد (هیـل و هـوپ ٢٠٠٢: ١٨٤-١٨٨).
اعتبار و پایایی ابزار تحقیق جهت دستیابی به اعتبار مطلوب ، ده تن از نخبگان و مدیران اجرایـی در حـوزه فرهنگـی که همه آنها از صفاتی مانند سابقه اجرایی و علمی در برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی و حداقل سابقه مدیر کلی برخوردار بودند انتخاب شدند و از آنهـا خواسـته شـد کـه نظـر خود را در مورد این که آیا پرسش های طراحـی شـده نمونـه ای مناسـب بـرای سـنجش مولفه های نه گانه و عرصه های سه گانه هستند یا نه اخذ شد.
به منظور افزایش پایایی گویه های طیف لیکرت ، در مراحل مختلف اجـرای دلفـی، میزان همبستگی درونـی گویـه هـای مربـوط بـه هـر متغیـر سـازه ای برآمـده از مقـولات محوری تعاریف عملیاتی را براساس شاخص آلفای کرونباخ ارزیابی کرده ایم که نتایج آن در جدول (١) آمده است و در نهایت یکی از اقدامات مهم در افزایش اعتمادپذیری نتایج تحقیق ، بازگشت نتایج به اعضـای مـورد مطالعـه (پانـل ) و تصـحیح و تأییـد آن از سوی خود اعضای پانل است که بصورت متـوالی در همـه رانـدهای روش دلفـی انجـام شده و در نهایت مدل بدست آمده از اجرای روش دلفی مورد تأیید همـه اعضـای پانـل بوده است ."