چکیده:
رابطه تقدیرگرایی و بهرهمندی از رسانههای ارتباطی در بین شهروندان ارومیه به عنوان هدف اصلی این تحقیق مطرح شده است. متغیر تقدیرگرایی بر اساس نظریه راجرز به عنوان متغیر ملاک مطرح است و متغیر رسانههای ارتباطی بر اساس نظریه وابستگی و استفاده و رضامندی به عنوان متغیر مستقل مطرح شده است. حجم نمونه این تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی متناسب با جامعه آماری شهروندان شهر ارومیه برابر با 384 نفر است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمع- آوری دادههای مورد نیاز بهره برده و به منظور بررسی پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ برابر82/0 استفاده شدهاست. نتایج حاصل ازتحلیل دادهها و یافتههای تحقیق نشان دادکه بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان از ماهواره، مجلات، رادیو،اینترنت رابطه معنادار وجود داشته است و بین تقدیرگرایی و استفاده شهروندان ازتلویزیون، کتاب، روزنامه رابطه معنادار وجود ندارد و همچنین براساس نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه متغیرهای زمینهای جنسیت و سطح تحصیلات با متغیر ملاک رابطه معنادار وجود داشتهاند و رابطه متغیر نوع شغل بامتغیر ملاک رابطه وجود نداشته است و همچنین یافتهها نشان میدهد که رسانه های ارتباطی7/8 درصد تقدیرگرایی را تبیین میکنند.
The main goal of this study is to determine the relationship between fatalism and the use of communicational media among Uremia citizens. In this researchfatalismis dependent variable based on Parsons Theory and communicational media is independent variable based on Reliance, Use and Satisfaction theory respectively. The sample of the research is 384 Uremia citizens which are determined by stratified sampling. In order to gather the required dataa self-designed questionnaire was used and to obtain the reliability of the research alpha Cronbach was used. The results show that, there is a significant relationship between fatalism and participants’ use of TV, magazines, radio and Internet. On the other hand,there is not a significant relationship between fatalism and participants’ use of TV, book and newspaper. Also, the analysis of the results of One-Way An ova has shown that, there is a significant relationship between participants’ gender and their level of literacy and fatalism. In the same veinparticipants’ type of job has no significant relationship with their fatalism. Moreover,communicational media can predict 8.7 percent of participants’ fatalism
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از اینترنت و تقدیرگرایی در سطح آماری ١ درصد ارتباط مثبت و معنیدار وجود دارد و با اطمینان ٩٩ درصد بین این دو متغیر رابطه ایجاد شده مثبت و معنیدار است .
نتایج نشان داد که بین میزان مطالعه مجلات و تقدیرگرایی در سطح آماری ١ درصد ارتباط مثبت و معنیدار وجود دارد و با اطمینان ٩٩ درصد بین این دو متغیر رابطه ایجاد شده مثبت و معنیدار است .
نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از ماهواره و تقدیرگرایی در سطح آماری ٥ درصد ارتباط معنی - دار وجود دارد و با اطمینان ٩٥ درصد بین این دو متغیر رابطه ایجاد شده بین این دو متغیر مثبت و معنی - دار است .
نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر با نتایج تحقیق کریم زاده (١٣٨٩)، که در تحقیقی به عنوان سبک زندگی و نگرش های تقدیرگرایانه که انجام داده است نتیجه گرفت بین متغیرهای سرمایه فرهنگی ، مدیریت بدن و رشته تحصیلی با میزان تقدیرگرایی رابطه وجود دارد، همخوانی دارد.
نتایج به دست آمده ازتحقیق حاضر با نتایج تحقیق رفیعی(١٣٨٢)، که در تحقیقی به عنوان بررسی عوامل اجتماعی بر میزان تقدیرگرایی پرداخته است نتیجه گرفت که بین متغیرهای ساخت مقتدرانه خانواده ، میزان دین داری، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و جنسیت بامیزان تقدیر- گرایی رابطه وجود دارد، همخوانی دارد."