چکیده:
سیره تبلیغی پیامبر اعظم (ص) از ابعاد مختلف با دانش مدیریت، مقایسهپذیر و تحلیلپذیر است. مدیریت تبلیغی ایشان در برابر دگراندیشان و پیروان ادیان الهی دیگر، مبین اصول لازم و اساسیِ تعامل و ارتباط با اهل کتاب در سراسر جهان در عصر حاضر است؛ تا کسانی که میخواهند مدیریت جامعه را بر عهده گیرند ضمن برخورداری از آن شرایط، از الگوها و اسوههای الهی پیروی نمایند. به علاوه، مفهوم بازاریابی اجتماعی، داعیه ترویج و تبلیغ ایدهها و مفاهیم اجتماعی را دارد که به نظر میرسد مطالعه و بررسی این دو مقوله، دارای نکات و حساسیتهای خاصی است. در این پژوهش، تلاش بر این است تا با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، اصول حاکم بر مدیریت تبلیغ و دعوت رسول اکرم (ص) در برابر اهل کتاب، تبیین گردد. در مجموع و پس از بررسی 291 آیه اصلی و فرعی از سیاقهای قرآن و ثبت مفاهیم و دستهبندی آنها ذیل مقولهها، 10 اصل اساسی حاکم بر مدیریت دعوت و تبلیغِ حضرت رسول در برابر اهل کتاب به دست آمد. در نهایت و با توجه به ادبیات نظری، اصول دهگانه دعوت پیامبر (ص) با مفهوم بازاریابی اجتماعی مقایسه شد.
خلاصه ماشینی:
"دسته بندی مقوله های آیات ردیف مفاهیم اصول 1 دعوت عمومی از اهل کتاب 2 مقایسه اهل کتاب در کنار مؤمنین اصل تلغ ب اساس بصت و آگاه مخاطان 3 راه های دعوت اهل کتاب بیر یر ی ب 4 تفاوت بین فرقه های مختلف اهل کتاب 5 نقاط مشترک با اهل کتاب اصل تأکید بر نقاط مشترک 6 بهانه جویی و انتظارات اهل کتاب اصل پاسخ به پرسش های اهل کتاب 7 استفهام از اهل کتاب اصل ایجاد تردید در برخی عقائد باطل اهل کتاب 8 صدق دعوت پیامبر اکرم (ص ) اصل تصدیق کلی رسالت های گذشته 9 عبرت و درس گرفتن از گذشتگان اصل عبرت آموزی 10 اهل کتاب در کنار مشرکان اصل اعلام برائت از شرک 11 عقاید باطل و غلط اهل کتاب اصل مبارزه با عوام فریبی علمای اهل کتاب 12 وضعیت حال حاضر اهل کتاب اصل عقد قارداد صلح با اهل کتاب 13 رفتارهای ناپسند اهل کتاب ر 14 جهاد با اهل کتاب اصل جهاد با اهل کتاب با توجه به مقدمات ذکرشده ، حضرت رسول (ص ) -مانند سایر انبیای الهی- در مقام تبلیغ رسالت خود و در مواجهه با اهل کتاب که در برخی زمینه ها، اشتراکهایی با اسلام داشته اند و از ویژگیهای خاصــی در بین مخاطبان دعوت رســول خدا (ص ) برخوردار بوده اند از شــیوه ها و اصــول خاصــی اســتفاده نموده اند."