چکیده:
در پژوهش حاضر سعی شده تا ارتباط ابعاد استفاده از رسانههای اجتماعی و سرمایه اجتماعی مورد
بررسی قرار گیرد. روش پژوهش ازنوع توصیفی و همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه مدیران
دو دوره اول و دوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که تعداد 171 نفر به روش نمونهگیری تصادفی از
بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز بود که پایایی
و روایی آن نیز به اثبات رسانده شده است. منظور از استفاده از رسانهها، استفاده از تلویزیون و اینترنت و
تلفن همراه بود که به وسیله پرسشنامه محقق ساخته اندازهگیری شدند. نتیجههای پژوهش نشان داد که
در بین مدیران مدارس منطقه 2 تهران، بین ابعاد سرمایه اجتماعی و استفاده از رسانهها همبستگی معنی-
داری وجود دارد. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که استفاده از سه رسانه تلویزیون، اینترنت و برنامه-
های تلفن همراه به میزان قابل توجهی شاخص سرمایه اجتماعی و مشارکت در اجتماع محلی را در جهت
همسو و متغیرهای (اعتماد اجتماعی، مشارکت گروهی و روابط درشبکههای اجتماعی) را در جهت ناهمسو تبیین میکنند.
In this study, it is tried to examine the relationship between social capital and its dimensions basing on the use of media. The method of research was descriptive and correlational. The study population includes all managers of both first and second course of high school in district 2 of Tehran that 171 were selected randomly as a sample of the study. The data was (Delaviz) questionnaire of social capital that its reliability and validity has proven. The use of media in this study means using television, Internet and mobile phones, which were measured by a self-designed questionnaire. Results show that, there is meaningful correlation between the dimensions of social capital and using media. Also,the use of TV, Internet and telephone significantly change the social capital index and participation of the local community in one direction and explained.It also causes changes in social trust, collaboration and relationships on social networks in order to explain the antithetic.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (3): آزمون رگرسیون چندمتغیری متغیر سرمایه اجتماعی ضریب تعیینR2 R چندمتغیره سطح معنیداری T وزن بتا متغیر 216/0 465/0 000/0 3/4 273/0 تلویزیون 000/0 6/3 248/0 اینتـرنت 096/0 2/1 08/0 تلفن همراه جدول شماره (4) نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره برای تبیین اعتماد اجتماعی مدیران مدارس منطقه 2 تهران بر اساس ابعاد سهگانه استفاده از رسانهها، نوشته شده است.
جدول شماره (5): آزمون رگرسیون چندمتغیری متغیر مشارکت در اجتماع محلی ضریب تعیینR2 R چندمتغیره سطح معنیداری T وزن بتا متغیر 233/0 483/0 000/0 2/6 402/0 تلویزیون 008/0 9/2 206/0 برنامههای تلفن همراه 021/0 36/2 170/0 اینترنت جدول شماره (6) نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره که به منظور تبیین "روابط در شبکههای اجتماعی"مدیران مدارس منطقه 2 بر اساس ابعاد سهگانه استفاده از رسانهها به عمل آمده است را نشان میدهد.
جدول شماره (7): آزمون رگرسیون چندمتغیری بین مشارکت گروهی و ابعاد استفاده از رسانهها ضریب تعیینR2 R چند متغیره سطح معنیداری T وزن بتا متغیر 199/0 447/0 000/0 1/5 309/0- اینتـرنت 000/0 1/4 216/0- تلویزیون 041/0 7/1 115/0 برنامههای تلفن همراه بحث و نتیجهگیری فرضیهاول این تحقیق نشان دادکه بین میزان استفاده مدیران از رسانهها و شاخص سرمایه اجتماعی آنها رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد، بنابراین با افزایش استفاده مدیران از رسانهها، سرمایه اجتماعی آنان تقویت میشود، باتوجه به اینکه ضریب همبستگی چندمتغیره برابر (465/0=r) بود میتوان نتیجه گرفت که رابطه مثبت و معنیداری بین استفاده مدیران از سه رسانه تلویزیون، اینترنت و برنامههای تلفن همراه وجود دارد و فرضیه صفر رد میشود."