چکیده:
مطبوعات محلي موتور محركه توسعه منطقه اي و از شاخص هاي مهم آن به شمار مي رود. اين مطالعه با هدف شناخت مخاطبان و ميزان استفاده و رضايتمندي آنها و ارائه راه كارهايي براي ارتقاء سطح كيفي و كمي مطبوعات محلي در بندر بوشهر انجام شده است. روش تحقيق به كار رفته، پيمايشي با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. نمونه گيري به روش تصادفي و حجم نمونه به تعداد 379 مورد بوده كه با مراجعه به گيشه هاي مطبوعاتي و پرسش از خوانندگان، اطلاعات جمع اوري شده است. برخي نتايج تحقيق حاكي است كه گروه هايي مانند مردان، ساكنان بومي، ميانسالان، تحصيلكرده ها و شاغلان بيشتر خوانندگان مطبوعات محلي بوده اند. همچنين رويكرد غالب در اين قبيل مطبوعات، سياسي و استفاده از خبر و رويداد است و كمتر به ديگر كاركردها توجه شده است. همچنين از ديگر ضعف هاي مطبوعات محلي عدم رعايت جنبه هاي فني و تكنيكي روزنامه نگاري بوده است لازم است در برطرف شدن آنها اهتمام ورزيده شود. در نهايت گرچه نزديكي به محل رويداد و اشراف بيشتر به ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي محل انتشار از نقاط قوت مطبوعات محلي در مقايسه با مطبوعات سراسري است اما كمتر از اين مزيت ها در جلب خوانندگان استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
"برخی از نتایج این بخش از پژوهش عبارتند از: ـ صرف تعداد زیاد نشریات در هر استان ملاک توسعهیافتگی مطبوعات آن استان نیست؛ ـ بهبود کیفیت نشریات استانها بیشتر متکی به افراد (مدیر مسئول، سردبیر و تحریره) است؛ ـ نشریات به زمینههای سیاسی بیش از سایر زمینهها میپردازند؛ ـ نشریات محلی در تیترها و سرمقاله ها اولویت را به رویدادهای ملی میدهند تا محلی (صفحه اول بیشتر رنگ و بوی سیاسی و ملی دارد)؛ ـ اخبار تولیدی نشریات اندک است؛ ـ به زمینههای ورزشی بسیار توجه میشود هرچند دارای زمینه ورزش نیستند و بیشتر به فوتبال آن هم بیشتر در سطح محلی میپردازند؛ ـ در ایفای نقش نظارتی خود عمدتا ضعیف عمل میکنند، علی رغم اینکه بسیاری از آنها دارای رویکرد انتقادی هستند؛ ـ نهادهای مدنی محلی که کمتر سیاسیاند کمتر در نشریات مورد توجه قرار میگیرند، نشریات محلی، سازمانها، ادارات، مراکز دولتی و دستگاههای مختلف را کمتر از منظر نهادهای مدنی مورد انتقاد قرار میدهند؛ ـ دید محلی نشریات استانی ضعیف است.
این تحقیق در چهار زمینه صورت گرفت که عبارتند از: 1- ابعاد اعتبار منبع 2- قابلیت مردم در تمیز دادن اخبار روزنامهها و وسایل ارتباطی 3- مشکلات اعتبار در پوشش محلی 4- ارتباط بین اعتبار و نگرش مثبت به موضوع اولین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا ابعاد اعتبار منبع: نتایج بدست آمده از تحقیق نشان میدهد که 12 موضوع در عامل اعتبار منبع جمع شدهاند که عبارتند از: 1- انصاف و اعتدال داشتن 2- بیغرضی در گفتن اخبار 3- گفتن تمام ماجرا 4- صحت مطالب 5- محترم شمردن زندگی خصوصی افراد 6- مراقبت از طرفداران 7- داشتن موضوعات مربوط به بهتر شدن وضع اجتماعی 8- جدایی واقعیت از دیدگاهها 9- قابل اعتماد بودن 10- مطرح کردن موضوعات مورد علاقه مردم 11- واقعی بودن 12- داشتن گزارشهای موثق (ادیب هاشمی، 1372) بر این اساس از مهمترین انتقاد خوانندگان به مطبوعات میتوان از بیتوجهی به نیازها و خواستههای مردم، سطحی بودن مطالب، کمیابی و پایین بودن تیراژ، عدم انعکاس واقعیات، تکراری بودن مطالب، وجود سانسور و خودسانسوری نام برد."