چکیده:
متون ادبی از جمله متونی است که در حوزه آموزش زبان های خارجی از جمله زبان عربی طرفداران بسیاری دارد. پر واضح است با توجه به ماهیت و ویژگی های منحصر به فرد ادبیات، باید میان تدریس آن و سایر متون آموزشیِ زبان تفاوت قائل شد.
از جمله منابع آموزشی ادبیات معاصر عربی در دانشگاه های ایران، کتاب " مجانی الشعر العربی الحدیث ومدارسه" تألیف دکتر صادق خورشا است. از آن جهت که مخاطب آثاری از این دست، گویشوران فارسی می باشند و زبان عربی برای آنان زبان خارجی و نه زبان مادری به شمار می آید، لذا شایسته و بایسته است تألیف و تدریس در این زمینه بر مبنای اصول زبان شناسی کاربردی صورت گیرد.
بنابراین، در پژوهش حاضر قصد داریم این کتاب را بر اساس مبانی این علم در حوزه تدریس ادبیات به زبان آموزان خارجی با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد نقد و واکاوی قرار دهیم.
Literature is a set of texts that has a lot of proponents in the field of foreign language training such as Arabic; considering unique nature and characteristics of the literature، one should clearly differentiate between training of literature and other educational contexts of the language.‘Modern Arabic Poetry: Schools and Anthology’ by Dr. Sadeq Khorsha is one of the instructive resources of Arabic current literature at Iran universities. Since، Persian speakers are addressees of these kinds of books and Arabic language is a foreign، not a native، language، it is better that composing and training in this field are performed according to principles of applied linguistics. Accordingly، the present study investigate and criticize the book based on principles of the science in the field of training literature to the foreign language learners by descriptive-analytic method.
خلاصه ماشینی:
بررسی و نقد کتاب «مجانی الشعر العربی الحدیث ومدارسه » بر اساس زبان شناسی کاربردی * مریم جلائی چکیده متون ادبی از جمله متونی است که در حوزه آموزش زبان های خارجی از جمله زبان عربی طرفداران بسیاری دارد.
لازم به ذکر است نقدی مختصر تحت عنوان " نقد و بررسی کتاب مجانی الشعر العربی الحدیث و مدارسه (مجموعه شعر معاصر عربی و مکتب های ادبی ) " توسط آقای کاظم عظیمی در سال ١٣٨١ نگاشته شده ؛ لیکن نویسنده ، بخش عمده آن را به معرفی این اثر اختصاص داده و تنها نقدی مختصر را بر مبنای سلیقه های شخصی خویش مطرح کرده است .
با تأملی که نویسنده این مقاله در منابع تئوری آموزش زبان های خارجی پیرامون طراحی تمرین های درسی در حوزه متون ادبی داشته ، به این جمع بندی رسیده که این تمـرین هـا باید طی ٣ مرحله ارائه گردد؛ - فعالیت های پیش از خواندن - فعالیت های در حین خواندن - فعالیت های پس از خواندن گاجداسک (Gajdusek) زبان شناس معروف در حوزه آموزش ادبیات در مقاله خود تحت عنـوان "Toward Wider use of Literature in ESL: Why and How" اظهـار مـی دارد چنانچه هدف از آموزش ادبیات تقویت توانش زبانی و در نتیجـه تـوانش ارتبـاطی زبـان آموزان باشد، بایسته است برای فعالیت های زبانی قبـل از خوانـدن وقـت کـافی در نظـر بگیریم ؛ تا زبان آموز درگیر فرآیند آموزش و یادگیری شود.