چکیده:
ادونیس، در کتاب الثابت و المتحول (سنت و تجدد)، بازشناسی، تبیین و تحلیل دیالکتیک سنت و تجدد را در فرهنگ اسلامی و در حوزههای دینی، سیاسی، فکری، و ادبی (شعر) از ظهور اسلام تا عصر حاضر دنبال میکند. به باور وی، تصلب سنت در عرصههای دینی، فکری و ادبی، عرصه را برای تجدد و نوآوری در هر یک از این حوزهها تنگ و دشوار میسازد. چنانکه تنها رویکرد تاویلی به سنت یا اعراض از آن راهی به آرمانشهر تجدد و نوآوری خواهد گشود. بی تردید، بررسی عمیق و گستردهی وی از میراث مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی، افقهای تازهای در حوزهی علوم انسانی بهطور عام و شعر و ادب به طور خاص میگشاید. نوشتار حاضر، ملاحظلات تحلیلی- انتقادی به این کتاب و مفاهیم مطروحه در آن خواهد داشت.
Adonis، the book (Tradition and Modernity)، recognition، explanation and analysis of the dialectic of tradition and modernity Arabic - Islamic and in religious، political، intellectual، and literary (especially poetry) following the advent of Islam to the present. He، therefore، methodical، principles of tradition in Three Realms Caliphate and politics، tradition and jurisprudence and poetry literature، and then the principles of innovation through intellectual and literary the revolutionary movements explain and their representative introduced. In this paper، at the beginning to introduce of the work and the author، to the origin and position its among other works related. Then، in enumerating the major issues، focus، and philosophical foundations and methodology of this book، refer to the achievements of the theory has been proposed. Finally، consideration will be critical to the content and structure of the book.
خلاصه ماشینی:
تحلیل و نقد کتاب الثابت و المتحول (سنت و تجدد) * فرزاد بالو چکیده ادونـیس ، در کتـاب الثابـت و المتحـول (سـنت و تجـدد)، بازشناسـی ، تبیـین و تحلیـل دیالکتیک سنت و تجدد را در فرهنگ اسلامی و در حوزه های دینی ، سیاسی ، فکـری ، و ادبی (شعر) از ظهور اسلام تا عصر حاضر دنبال می کند.
پرسش - های اصلی که آدونیس را به تالیف کتاب حاضر رهنمون ساخته است عبارت اند از: چرا شعر و فرهنگ عربی ، به طور کلی دچار انحطاط شده اسـت ؟ آیـا اشـاره بـه فروپاشـی سیاسی یا نفوذ بیگانه برای توجیه این انحطاط کافی اسـت ؟ چگونـه مـی شـود پیونـد جوهری حاکم میان زبان و دین و سیاست را توجیه و تبیین کرد؟ معنی مدرنیسم عربی چیست ؟ وقتی ساختار ذهن عربی ، مربوط به گذشـته باشـد، پـس آینـده بـرای او چـه معنایی دارد؟ آیا انسان در رؤیای شعری عربـی وارثـی مقلـد اسـت یـا آفـرینش گـری آغازگر؟ اما در پاسخ به این پرسش هـا ، فرضـیاتی را طـرح مـی کنـد کـه نتیجـه ی آن ، پژوهش و بررسی کل فرهنگ عربی است در جهت فهم رویای شعر عربی .
وی سنت را در چارچوب فرهنگ عربی ، «فکری می داند کـه بـر متن سیطره دارد و ثبات این فکر، نشانه و دلیل فهم و ارزیابی همیشـگی آن اسـت کـه خود را به مثابۀ یگانه معنی درست این متن تحمیل می کند و همچنین با استناد بدان ، بـه مثابه قدرت معرفت شناختی » (همان : ٣١) .