چکیده:
این پژوهش به منظور اجرای چندرسانهای فلسفه برای کودک و بررسی تاثیر آن بر خردورزی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان جوانرود انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و شاهد بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهرستان جوانرود در سال 94-1393 میباشد. به منظور انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. بدین ترتیب، یکی از مدارس که مجهز به امکانات لازم جهت اجرای آموزش با چندرسانهای بود انتخاب و از میان کلاسهای پایه ششم، بهصورت تصادفی دو کلاس به عنوان گروههای آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابتدا از گروههای آزمایش و کنترل پیشآزمون گرفته شد و پس از پایان دوره آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اجرای چندرسانهای فلسفه برای کودک بر بهبود خردورزی و مؤلفههای آن (حل مسئله، تفکر انتقادی و تفکر خلاق) موثر است.
خلاصه ماشینی:
comتاریخ دریافت : ١٣٩٤/٨/١٥، تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/١٠/٢٥"/> آزاد الله کرمی ** چکیده این پژوهش به منظور اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک و بررسی تاثیر آن بر خردورزی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان جوانرود انجام گرفت .
یکی از روش های نوین برای پرورش خردورزی و مولفه های آن بهره گیری از فناوری های نوین چون چندرسانه ای هاست ، و پژوهش پیش رو نیز به منظور اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک و بررسی تأثیر آن بر خردورزی دانش آموزان ابتدایی انجام شده است ، چرا که به زعم نویسندگان آموزش با کمک رایانه و باامکانات چندرسانه ای که چندین حس را همزمان در فرآیند یادگیری به کار می گیرد زمینه بهبود خردورزی را فراهم می آورد.
از آنجا که محیط یادگیری به عنوان یکی از مهم ترین و مـؤثرترین عوامـل در رشـد و پرورش خردورزی شناخته می شود و با توجه به ایـن کـه در زمینـه اجـرای چندرسـانه ای فلسفه برای کودک ، و بررسی تاثیر آن در بهبود خردورزی دانش آموزان در داخـل کشـور تحقیقی انجام نگرفته است ، نتایج این پژوهش می تواند مبانی علمی برای آگاهی و استفاده از این روش در محیط آموزشی و مخصوصا مدارس ابتدایی باشد.
یافته های حاصل از بررسی فرضیه اصلی ، نشان داد؛ اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک (PC٤)، در بهبود خردورزی دانش آموزان پایه ششم دبستان موثر است .
نتایج حاصل از بررسی فرضیه فرعی دوم نشان داد اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک (PC٤)، در بهبود تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم دبستان موثر است .
نتایج حاصل از بررسی فرضیه فرعی سوم نیز نشان داد اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک (PC٤)، در بهبود تفکر خلاق دانش آموزان پایه ششم دبستان موثر است .