چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تدوین، اعتبار سنجی، و رتبهبندی شاخصهای مربی آموزش فلسفه به کودکان ، و با استفاده از روشهای تحلیل اسنادی و دلفی به انجام رسیده است. نمونه تحقیق شامل کتب، مجلات، پایاننامهها، و سایتهای مرتبط با موضوع آموزش فلسفه به کودکان، و متخصصان آموزش فلسفه برای کودکان بوده است. ابزار گرداوری دادهها فیش، و فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مفاهیم ، آمار توصیفی ، و آمار استنباطی(آزمون تی و فریدمن ) استفاده شده است. یافتههای تحقیق شامل 19 شاخص شخصی، و 30 شاخص حرفهای برای مربی آموزش فلسفه به کودکان میباشد. همه صاحبنظران، شاخصهای استخراج شده را تأیید کردهاند. به نظر آنان در بخش شاخصهای شخصیتی، داشتن آمادگی روحی برای تدریس، آزاداندیشی، مشتاق بودن در احتجاج و تحقیق، و مهارت گوش دادن فعال، و در بخش شاخصهای حرفهای، اختصاص دادن زمان مناسب برای مشارکت هر دانشآموز، کنج کاوی در مورد معنا و دلالتهای هر اظهارنظر کودک، و فلسفه ورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بودهاند. همچنین شاخصهای مربوط به ویژگیهای شخصیتی در مقایسه با شاخصهای ویژگیهای حرفهای در اولویت بالاتری قرار داشته است.
خلاصه ماشینی:
(Lipman & Sharp & Oscanyan, 1980 آشـنایی بـا ارزش هـای هنـری (مرعشـی و همکـاران ، ١٣٨٦: ١٠٣، ٣٧ :١٩٨٥ ,Harris، Eisner, 1979: 153- 155،Hagaman, 1990: 43 ) داشتن مهارت اندیشیدن خلاق (عسکری ، ١٣٨٦، ذهبیون ، ١٣٨٨: ٦٣، ١٩٨١ ,Torrance، ١٩٧٠ Wiliams، تورنس ، ١٣٧٣) استفاده از روش یادگیری مبتنی بر کشف و آزمایش (١٩٩٥ ,Sharp &Splitter ) آشنایی و به کارگیری مهارت های پرسشگری برای در فکر انگیزی و به چـالش کشـیدن افکار کودکان (١٥ :١٩٩٥ ,Sharp &Splitter ، حسینی ، ٢٣،١٣٨٩ :٢٠٠١ ,Fisher) تشویق دانش آموزان برای جست وجوی معانی و سؤالات و تلاش بـرای حـل آن هـا و ایجاد جرأت و رشادت (Assertivness) برای درگیر شـدن بـا سـؤالات اساسـی (شـارپ و اسپلیتر، ١٣٨٧: ٨ – ٧، هینز، ١٣٨٩، ٢٤٦ :١٩٩٠ ,Bottery، محمد زاده ، ١٣٨٦) کنج کاوی در مورد معنا و دلالت های هر اظهارنظر کودک (فیشر، ١٣٨٥: ٢٩١، ایروانی و همکاران ، ١٣٨٧) حضور معلم در طول بحث و گفت وگو(هینز، ١٣٨٩: ١٣٤ – ١٣٣) تقویت و تشویق آزاداندیشی (هینز، ١٣٨٩: ٧٧ و ٧١، جهانی ، ١٣٨٥: ٤٨) اختصاص دادن زمان مناسب برای مشـارکت هـر دانـش آمـوز(هینـز، ١٣٨٩: ٧٧ و ٧١، جهانی ، ١٣٨٥: ٤٨) داشتن مهارت کافی در شناخت و تشخیص روابط بین نظرات مختلـف دانـش آمـوزان (هینز، ١٣٨٩: ٧٧ و ٧١، جهانی ، ١٣٨٥: ٤٨) کنترل سوءتفاهم های احتمالی در بحث و گفت وگـو (هینـز، ١٣٨٩: ٧٧ و ٧١، جهـانی ، (48 :1385 انعطاف پذیری در بحث و تحقیق (هینز، ١٣٨٩: ٧٧ و ٧١، جهانی ، ١٣٨٥: ٤٨) ارزیابی از خود(شارپ و اسپیلیتر، ١٣٨٧: مقدمه ، موسوی ، ١٣٨٩: ١١٠) مرور، خلاصه کردن و نتیجه گیری در بحث و گفت وگو(هینز، ١٣٨٩: ٣٥، بنیاد حکمت صدرا، ١٣٨٤: ١١٠-١١٣) تدریس نشاط بخش ، داستانی و گفت و گو محور(٦ :١٩٩٦ ,Bohm، هینز، ١٣٨٩: ١٤٢و Alexander, 2005،140،Lyle, 2007 ،Abbey, 2007 ،Egan, 1988 ) فراهم سازی نقطه آغازین و برانگیزاننده جهت اندیشـیدن (٢٠٠٤ ,Bowkett &Stanley ، هینز، ١٣٨٩: ١٠٣) توانایی قرار دهی قواعد اساسی در جریان بحث های کلاسـی ( :٢٠٠٦ ,Vansieleghem (176-178 ٣.