چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبرد خواندن ریاضی SQRQCQ (Survey, Question, Read, Question, and Compute Question) و راهبردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان بود. در این مطالعه، از طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دختر پایهی چهارم ابتدایی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛40 نفر از آنها در دو گروه آزمایشی راهبرد درک خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی و 20 نفر دیگر در گروه کنترل گمارده شدهاند. گروههای آزمایشی طی 10 جلسهی یکساعته، آموزشهای لازم را دریافت کردند. گروه کنترل نیز به روش سنتی آموزش دیدند. تحلیل کوواریانس یکطرفه برای تحلیل مورداستفاده قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر این است که عملکرد حل مسئلهی کلامی ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش داشت. راهبرد خواندن ریاضی و راهبردهای فراشناختی در ارتقای عملکرد حل مسئلهی کلامی ریاضی دانشآموزان مؤثر است، بنابراین آموزش راهبرد درک خواندن در کلاسهای ریاضی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش راه برد درک خواندن ریاضی و راه بردهای فراشناختی بر حل مسئلة ریاضی دانش آموزان ابتدایی شهرام واحدی * هانیه جنگی ** چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشـی آمـوزش راه بـرد درک خوانـدن ریاضـی Survey, Question, Read, Question, and Compute Question( SQRQCQ) و راه بردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئلة ریاضـی دانـش آمـوزان بـود.
شرکت کنندگان پژوهش ٦٠ نفر از دانش آموزان دختر پایة چهارم ابتدایی بودند کـه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلـه ای انتخـاب شـدند؛ ٤٠ نفـر از آن ها در دو گروه آزمایشی راه برد درک خواندن ریاضی و راه بردهای فراشناختی و ٢٠ نفر دیگر در گروه کنترل جای گرفتند.
در این راستا، انتظار می رود آموزش راه بردهای درک خواندن ریاضی به کمک روش SQRQCQ، که شامل زمینه یابی (Survey)، سؤال (Question)، خواندن (Read)، سؤال ، محاسبه (Compute) و سؤال است ، فرایند حل مسئله و خواندن متون ریاضی دانش آموزان را افزایش دهد.
آوانسـیان (١٣٧٧) و صمدی (١٣٨٣) نیز در پژوهش های خود به نقش آمـوزش راه بردهـای فراشـناختی بـر افزایش درک مطلب ، سرعت یادگیری و حل مسائل ریاضی دانش آموزان اشاره کـرده انـد (به نقل از عریضی و دیگران ، ١٣٨٤).
نتیجه گیری فرضیة اول پژوهش بیان گر این مطلب است که آموزش راه بردهای فراشناختی سبب بهبـود عملکرد دانش آموزان در حل مسائل ریاضی می شود.
فرضیة دوم پژوهش حاضر بیان گر این مطلب است که آموزش راه برد خواندن ریاضی (SQRQCQ) سبب بهبود عملکرد دانش آموزان در حل مسائل ریاضی می شود.