چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطهی خودپنداره و موفقیت مدیران مدارس ابتدایی است که میزان اثرگذاری عواملی مثل مسوولیتپذیری، ریسکپذیری، پنداشت قوی (احساس لیاقت و ارزشمندی) مدیران را بر موفقیت آنها در مدیریت مورد توجه قرار میدهد. در این تحقیق ویژگیهای فردی مدیران (جنس، سن، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، سابقهی خدمت و سابقهی مدیریت) مورد توجه قرار گرفته است. برای گردآوری اطلاعات که روش آن توصیفی تحلیلی است از یک پرسشنامه و 51 سوال در طیف لیکرت استفاده شده است.
این تحقیق نشان داد که تفاوتهای معنیداری در متغیرهای خودپنداری و موفقیت مدیرانو ویژگیهای فردی یعنی مدیران زن و مرد، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، سابقهی خدمتو سابقهی مدیریت وجود دارد. نتایج این تحقیق بیان کنندهی این موضوع است که مدیران مقطع ابتدایی ناحیهی 2 رشت از خودپنداری بسیار بالایی برخوردار میباشند. آزمونهای آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: خی دو X²، ضریب فیشر، Te کندال، و ضریب T تست. معنیداری فرضیههای (2، 3، 4، 5) از طریق T تست مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
"یعنی قسمت اول فرضیه ی اول تحقیق که مدعی بود تفاوت معنی داری بین نگرش مدیران زن و مرد و موفقیت آن ها وجود دارد تأیید می شود و در قسمت دوم فرضیه ی اول تحقیق میزان تحصیلات و رشته ی تحصیلی ، سابقه ی خدمت و سابقه ی مدیریت نیز تا حد زیادی مورد تأیید قرار گرفته است .
یعنی هر چه احساس لیاقت بیشتر می شود میزان موفقیت کاهش می یابد و به نظر می رسد به دلیل آشنایی ناکافی اکثر پاسخ گویان با اهداف تحقیق و چگونگی کاربرد آن در اجتماع گزینه های بسیار ضعیف را انتخاب کرده اند و محتمل است یکی از دلایل دیگر کسب نتایج منفی در این فرضیه اطلاعات محدود پاسخ گویان از احساسات و عواطف درونی مدیران و مؤلفه های مربوط به آن و موفقیت باشد.
بحث و نتیجه گیری در این تحقیق فرضیه ی اول یک فرضیه ی دو متغیره است که قسمت اول آن این است که آیا بین ویژگی های دموگرافیک (جنس ، سن ، سابقه ی خدمت ، سابقه ی مدیریت ، مدرک تحصیلی و رشته ی تحصیلی ) تفاوت معنی داری وجود دارد؟ و قسمت دوم آن ارتباط بین نگرش ها و موفقیت مدیران در سطح معنی دار مورد مطالعه قرار می گیرد.
بنابراین با توجه با دلایل ارائه شده در فوق به محققینی که قصد تحقیق در این زمینه را دارند توصیه می شود که به منظور دست یابی به نتایج واقعی تر، بهتر است دقت بیشتری کنند و برای سنجش مؤلفه های مرتبط با متغیر وابسته یعنی موفقیت ، افراد پاسخ دهنده را از جامعه ی مدیران انتخاب کنند نه آموزگاران ."