چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناخت رابطهی مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهّد سازمانی دبیران مدارس متوسطه با تأکید بر دیدگاه دبیران صورت پذیرفته است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی مدیران و دبیران دبیرستانهای پسرانهی دولتی ناحیهی 6 مشهد است که 92 دبیر با روش نمونهگیری pps انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی مهارتهای ارتباطی و تعهّد سازمانی استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و برای پایایی از روش آزمون مجدّد و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به منظور تحلیل دادهها با توجه به فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده و نتایج با اطمینان 99 درصد حاکی از آن است که بین مهارتهایی ارتباطی مدیران و تعهّد سازمانی دبیران رابطهی معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
(شاقلی ، ۱۳۷۸، ص ٢-٣) پژوهش حاضر بر آن است ضمن سنجش هر دو مقوله ی اصلی ، به این سؤال پاسخ دهد که آیا بین مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطه ی معنی دار وجود دارد؟ ٢- مبانی نظری تحقیق ارتباطات مؤثر (Effective Communication) یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است ، چرا که اطلاعات به عنوان یک داده ی مهم در سایه ی ارتباطات مؤثر وارد سازمان می شود و همین که به سازمان راه یافت باز نیازمند یک سیستم ارتباطی کارامد است تا مورد پردازش قرار گیرد و مانند خون در رگ های سازمان جریان یابد.
نتیجه : یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های مربوط به رابطه ی مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران و هم چنین نتیجه ی آزمون گشتاوری پیرسون نشان می دهد که این فرضیه با اطمینان ۹۹ درصد تأیید شده است .
به عبارت دیگر با اطمینان ۹۹ درصد بین مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطه ی معنی داری وجود دارد.
نتیجه : نتایج حاصل از آزمون گشتاوری پیرسون نشان می دهد که بین مهارت گوش دادن مدیران و تعهد سازمانی دبیران با اطمینان ۹۹ درصد رابطه معنی دار وجود دارد، در نتیجه این فرضیه با اطمنیان ۹۹ درصد تأیید شده است .
نتیجه : یافته های حاصل از بررسی این فرضیه نشان می دهد که بین مهارت بازخور مدیران و تعهد سازمانی دبیران رابطه ی معنی دار وجود دارد، در نتیجه ی این فرضیه با اطمینان ۹۹ درصد تأیید شده است .