چکیده:
سازگاری اجتماعی در نوجوانان بهعنوان مهمترین نشانهی سلامت روان است که عواملی متعددی نظیر هوش هیجانی در ایجاد و تقویت آن مؤثر هستند. این پژوهش با هدف سنجش رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان با روش پیمایشی انجام گرفته و پرسشنامههای استاندارد بین 407 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد با روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع شده است. نتایج آزمون پیرسون رابطهی بین متغیر هوش هیجانی و تمام متغیرهای هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی را تأیید کرده و تحلیل رگرسیون گام به گام نیز تا چهار گام پیش رفته است. متغیرهای تأثیرگذار مجموعاً 35 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی دانشجویان را تببین نمودند. با توجه به نظریات بار ـ اُن، دیدگاه پدیدارشناسی و نظریات راجرز، رابطهی مستقیم بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دیده شد و مشخص گردید، تقویت هوش هیجانی در مقاطع مختلف، باعث سازگاری بیشتر با محیط و اطرافیان میشود.
خلاصه ماشینی:
"هر چند که برای شناسایی عوامل مرتبط با سازگاری اجتماعی تلاشهای نظری و تجربی زیادی صورت گرفته، اما یکی از پدیدههایی که در دههی اخیر در رابطه با سازگاری قشر دانشجو با محیط تحصیلی نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده پدیدهی هوش هیجانی بوده است که دلیل این امر توانایی فرضی هوش هیجانی بالاتر در حل بهتر مسائل، کاستن از میزان تعارفات بین آنچه که انسان احساس میکند یا آنچه فکر میکند یا همان تقابل عقل و احساس، مشاهدهی زندگی شاد و موفقیتآمیز، برقراری ارتباط سالم و کارآمد با اطرافیان و سازگار شدن با محیطها و همسالان جدید است.
آموزش هوش هیجانی باعث افزایش سازگاری فردی ـ اجتماعی دانشجویانی میشود که تازه وارد محیط جدید دانشگاه شدهاند و احتمالا این آموزش میتواند در آن نکته نهفته باشد که این افراد چون مهارتهایی مانند: گوش دادن با دقت به دیگران (بهعنوان یکی از آیتمهای مهم در سازگاری)، مهارتهای سازشجویانه و مسالمتآمیز با دیگران مردمآمیزی و همچنین احترام گذاردن به احساسات خود و دیگران و همچنین مهارتهای همدلی (که در واقع همان توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق شناخت افکار و احساسات است) را یاد گرفتهاند، در روابط شخصی و بینفردی موفقتر عمل کنند، زیرا آن مهارتها تأثیر متقابل روی مخاطبان آنها گذاشته و باعث پذیرش بیشتر و ارتباط بهتر و صمیمیتر شده، اعتماد به نفس فرد را افزاش داده و در نهایت میزان سازگاری فرد را ارتقاء میبخشد."