چکیده:
نظام های صنفی در بخش کشاورزی از جمله ساختارها و اشکال سازماندهی شده مردم هستند که با پتانسیل جذب حدود ٤,٥ میلیون بهره بردار علاوه بر حمایت از حقوق صنفی کشاورزان و هویت یافتن مشاغل کشاورزی امکان حضور فعال و موثر کشاورزان در مراکـز تصـمیم گیـر و تصـمیم سـاز بخـش کشاورزی را فراهم می سازد. در این میان پوشش حداکثری کشاورزان و بهره برداران از نیازهای اولیه تقویت نظام صنفی کشاورزی به شمار می رود تحقیق حاضر به بررسی میزان تمایل کشاورزان به عضـویت در نظـام صـنفی کشـاورزی از دیـدگاه کارگزاران نظام صـنفی کشـاورزی پرداختـه اسـت . هـدف از ایـن پـژوهش ، بررسـی دیـدگاه و میـزان شناخت کارگزاران نظام صنفی کشاورزی از خواست ها و نیازهای کشـاورزان و بهـره بـرداران بخـش کشاورزی برای عضویت در نظام صنفی کشاورزی است تـا هـدف پوشـش حـداکثری کشـاورزان در نظـام صـنفی کشـاورزی حاصـل گـردد. در ایـن پـژوهش «میـزان آگـاهی کشـاورزان از نظـام صـنفی کشـاورزی»، «وضـعیت اقتصـادی کشـاورزان » و«تجربـه کشـاورزان از تشـکل هـای اجتمـاعی بخـش کشاورزی» از دیدگاه کارگزاران نظام صنفی کشاورزی به عنوان سه متغیر مستقل و «میزان علاقه مندی کشاورزان به عضویت در نظام صنفی کشاورزی» به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است . روش تحقیق عبارت است از روش اسنادی و پیمایشی و برای گردآوری اطلاعات از روش پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و مدیران حوزه نظام صنفی کشاورزی سـازمان تعـاون روستایی تشکیل می دهند و برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار spss و آزمون فرضیه ها از ضـریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . بر اساس یافته های تحقیق ، بین «آگاهی کشاورزان از کارکردهای نظام صنفی» با «عضویت آنها در نظام صنفی» رابطه مثبت و معنی داری وجـود دارد. همچنـین بـین «وضـعیت اقتصـادی کشـاورزان » بـا «عضویت آنها در نظام صنفی» رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. و بین «تجربه کشاورزان از تشکل های اجتماعی بخش کشاورزی» با «عضویت آنها در نظام صنفی» رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با این حال تجزیه و تحلیـل ایـن ماموریت ها نشانگر کارکردهای زیر برای این نظام نوپا میباشد: - تسهیل ارتباط و تعامل بین بخش دولتی و تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشـاورزی و ارتباط اعضاء تشکلها - مشارکت نهادینه در تصمیم سازی و تصمیم گیری مربوط به بخش کشاورزی - پذیرش برخی از وظایف تصدی گری دولت - افزایش زمینه تولید و بهبود کیفیت زندگی کشاورزان - تعیین استانداردهای شغلی برای بهره برداران عضو تشکل صنفی بـر اسـاس مقـررات نظـام صنفی کارهای کشاورزی و الزام افراد صنف به رعایت آن - هویت بخشیدن به مشاغل کشاورزی - صدور پروانه فعالیت و بهره گیری از مزایای قانونی آن - قابلیت نظارت بر نحوه تدوین قوانین و مقررات مرتبط با موضوع فعالیت براساس قانون - حفظ حقوق اجتماعی و صنفی بر اساس شغل و نوع فعالیت - امکان ایجاد ظرفیت لازم برای به عهده گرفتن مسئولیت های غیر حاکمیتی - امکان برخورد قانونی با متخلفان صنف و ابطال پروانه و معرفی به مراجع حقوقی و قانونی - امکان انتقال مناسب خواست های حرفه ای و تخصصی اعضـای صـنف بـه سیاسـتگزاران و برنامه ریزان دولتی و مدیران اجرایی - ایجاد زمینه مناسب برای تدوین و تصـویب قـوانین و مقـررات مناسـب کـه ضـامن حقـوق اعضای صنف می باشد - انتقال اطلاعات وتجارب تخصصی و ارتقای سطح دانش اعضای صنف - ارتقای کیفیت شغلی و اجتماعی تولید کنندگان وتوزیع کنندگان بخش - آشنایی اعضای صنف با قوانین و مقررات حقوقی و اجتماعی و حقوق صنفی - قابلیت و امکان پوشش تامین اجتماعی بهتر برای اعضا پیشینیه تحقیق با توجه به نوپا بودن نظام صنفی کشاورزی و اینکه تاکنون سیاست ها و برنامه های در دست اجرا چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی نظـام صـنفی کشـاورزی حـول محـور اسـتقرار نظام های صنفی در سراسر کشور بوده است مطالعه و تحقیقـی در خصوصـی موضـوع انتخـاب شده انجام نشده است اما با توجه به شرایط خاص و نوپایی موضوع تحقیق سعی شده است تا بـا استفاده از نظریه ها و مدل هایی که نـاظر بـر رفتـار، نگـرش ، پـذیرش و رضـامندی از خـدمات اجتماعی در بخش کشاورزی موضوع تحقیق تبیین شود دکتر کوروش رضایی مقدم و همکاران در مطالعه ای که در خصوص رضامندی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی انجام داده اند بیان می کند که سطح رضا یتمندی مشتری از خدمات ، عامل مهمی در توسعه یک نظام خدماتی است که به تامین سریع وکم هزینه نیازهای مشتری و یا گروه هدف می پردازد (livestock Serviccs Nodate).