چکیده:
مشارکت در یادگیری، توسعه تکنولوژی و توسعه آگاهانه روش های نوین کشاورزی، اثر مهمی بر بهره وری کشاورزان به ویژه کشاورزان سنتی دارد. مهمترین چالش دولت ها امنیت غذایی و انرژی است که دستیابی بدان با استمرار شرایط حاکم بر بر نظام تولید کنونی امکان پذیر بوده ، تغییر و اصلاح روش های مدیریتی تولید ضروری می نماید. مهمترین الگویی که برای این تغییر امروزه در نظرگرفته شده سایت های الگویی- ترویجی میباشد که در سال های گذشته مهمترین شاخص برای تغییر استقرار نظام مدیریت تلفیقی محصول بوده است که بتواند مواردی چون سودمندی اقتصادی واحدهای تولیدی در کشاورزی، بهره وری مصرف منابع تولید، حفظ شرایط برای تولید در آینده ، کاهش مخاطرات زیست محیطی، عدالت در دسترسی به بازار، مدیریت مصرف انرژی را تابع یک عامل اساسی به نام « استانداردهای کشاورزی پایدار »تبیین کند، بنابراین مسئله پژوهش حاضر پاسخگویی به این سوال است . سازکارهای اثر گذار برسایت های الگویی –ترویجی در زمینه کشت صحیح اصولی گندم کدام اند؟ لذا پژوهش حاضر با هدف زمینه یابی استفاده از سایت های جامع الگویی - ترویجی در ارتقاء دانش گندم کاران در شهرستان خرم آباد انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق شامل ١٧٠ نفر از گندم کاران عضو سایت های الگویی ترویجی بوده ، با روش نمونه گیری تصادفی ١٠٦ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است . نتایج پژوهش بیانگر این است که بالاترین نقش را عامل مدیریتی دارد و عامل های زراعت ، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی به ترتیب در مرتبه دوم تا پنجم قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"سازکارهای اثر گذار برسایت های الگویی –ترویجی در زمینه کشت صحیح اصولی گندم کدام اند؟ لذا پژوهش حاضر با هدف زمینه یابی استفاده از سایت های جامع ١ استادیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی - واحد علوم وتحقیقات تهران ٢ دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی –واحد علوم تحقیقات تهران ٣ کارشناس ارشد مدیریت توسعه وآموزش کشاورزی الگویی - ترویجی در ارتقاء دانش گندم کاران در شهرستان خرم آباد انجام شده است .
جدول ١: سازوکارهای شناسایی شده مؤلفه ها شاخص ها منبع اقتصادی کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد، امنیت غذایی، فراهم نمودن امکانات مالی (2006) Faoعمانی و اسسفندیاری(١٣٨٩) آموزشی برنامه های آموزشی کشت گندم ، برگزاری دوره ها، سطح سواد، افزایش دانش سلوکی(١٣٨٨)، ویسی(١٣٨٧)، عمادزاده (١٣٨٢) مدیریتی ایجاداشتغال ، مشارکت ، افزایش اطلاعات ، افزایش دانش ، توان همیاری عمانی(١٣٨٩) نظریان (١٣٨٨) (2003)Deaeke زراعی تناوب زراعی، شناخت مبارزه فیزیکی، بهبود کیفیت آب ، خاک دین پناه (١٣٨٨) افسری(١٣٨٨) فرهنگی کاهش فقر،ایجاد شغل ، کاهش مهاجرت ، تدوین قوانین ، ایجاد نظام بیمه (2010)Praneetvatakul (2010)Braun روش تحقیق پژوهش حاضر از حیث جهت گیری پژوهش ، یک پژوهش کاربردی است ، شیوه انجام پژوهش کمی بوده و با بهره گیری از مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است .
عامل دوم بامقدار ٠/٨٦٣ روش زراعی میباشد، که حفظ حمایت تعداد وتعدد گونه های مفید، شناخت نحوه استفاده از ماشین آلات کشاورزی در مزرعه کشاورزان ، بهبود کیفیت خاک برای گندم کاران ، بهبود کیفیت روشهای نوین آبیاری، اگاهی از مراحل ونحوه اماده سازی زمین آشنایی با رعایت بهترین تاریخ زمان کاشت ، که نتایج تحقیقات (٢٠١٠ Muller et al) نتیجه این تحقیق را تأیید کرده است ."