Skip to main content
فهرست مقالات

عینیت در علوم تربیتی از منظر روش بازسازی عقلانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 105 تا 126)

چکیده:

غلبه رویکردهای تفسیری بررویکردهای تبیینی در علوم تربیتی در دهه‌های اخیر سبب شده است که عده‌ای از صاحب‌نظران،دستیابی به عینیت در پژوهش تربیتی را ناممکن تلقی نمایند. هدف این پژوهش بررسی امکان دستیابی به عینیت در پژوهش‌هایتربیتی است و ضمن بررسی دیدگاه‌های اثبات‌گرا، پسااثبات‌گرا و بازسازی‌گرا، به این مسئله از منظر روش بازسازی عقلانی هابرماس پاسخمی‌دهد. روش تحقیق حاضر، استنتاجی و مقایسه‌ای است. یافته‌ها نشان می‌دهند که توجه به ساختارهای هنجاری زیربنایی عام، زمینه لازم برای دستیابی به‌نوعی عینیت درتقسیر را در اختیار پژوهشگر تربیتی می‌گذارد و از این طریق پژوهشگر می‌تواندرویکردهای تبیینی و تفسیری را تلفیق کند. این امر سبب می‌شود که عینیت در پژوهش تربیتی باز سازنده از طریق بی‌طرفی از درون حاصل شود و لذا از رویکردهای اثبات‌گراو پسا اثبات‌گرا که به دنبال بی‌طرفی از بیرون هستند، متمایز شود. در پایان چالش‌ها ومحدودیت‌های این نوع عینیت در پژوهش‌های تربیتی موردبررسی و نقد قرارگرفته‌اند.

کلیدواژه ها:

روش‌شناسی ،عینیت ،پژوهش تربیتی ،یورگن هابرماس ،بازسازی عقلانی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.