چکیده:
کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات کسب و کاری خود از راه های ابتکاری تصمیمگیری استفاده میکنند. یکی از مهم ترین راه های ابتکاری تصمیمگیری کارآفرینان راه ابتکاری احساس است که اهمیت فراوانی در تصمیمات آنها دارد. همچنین، رفتار بازاریابی کارآفرینانه یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان است که تحت تأثیر ذهنیت، تصمیمگیری و نیز تفکر کارآفرینانه قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان نوپای دانشبنیان استان تهران تشکیل میدهند. روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی اکتشافی بوده و دادههای پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر که حاصل تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با ۲۰ کارآفرین است، افزایش سرعت در تصمیمگیری، افزایش میل به ریسکپذیری، بقا در بازار و نیز افزایش گرایش به نوآوری از مهمترین پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه هستند.
Entrepreneurs use decision heuristics in lots of their business-related decisions. One of the most important heuristics is affect heuristic which is of paramount importance in entrepreneurs’ decision making. Also، entrepreneurial marketing behavior is one of the most important entrepreneurial characteristics which is influenced by entrepreneurial mindset، decision making and thought. The paper’s main goal is to identify main the positive consequences of affect heuristic in entrepreneurs’ marketing behavior. According to our results which are based on qualitative content analysis and careful coding of the data gathered from interviewing 20 Iranian nascent techno-entrepreneurs stationed in Tehran province، increase in the tempo of decision making، increase in risk-taking propensity، surviving and remaining in the market، and increase in the propensity to innovation are the main positive consequences of affect heuristic in entrepreneurial marketing behavior.
خلاصه ماشینی:
براساس یافته های پژوهش حاضر که حاصل تحلیل داده های مصاحبه با ٢٠ کارآفرین است ، افزایش سرعت در تصمیم گیری ، افزایش میل به ریسک پذیری ، بقا در بازار و نیز افزایش گرایش به نوآوری از مهم ترین پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه هستند.
همچنین ، با توجه به اینکه کارآفرینان نوپا در مراحل اولیۀ برپایی کسب وکار با عدم قطعیت و پیچیدگی زیادی در تصمیم گیری روبه رو می شوند و نقش فردی آن ها در تصمیم های بنگاه مهم تر و احتمال مشاهدة راه های ابتکاری و سوگیری ها در تصمیم های آن ها بیشتر است (١٩٩٧ ,Barney &Busenitz )، جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارآفرینان نوپای ایرانی فعال در صنایع دانش بنیان نانو و بایو فناوری واقع در استان تهران می شود که مشخصات آن ها در مرکز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است .
یکی از این روش ها راه های ابتکاری تصمیم گیری است که نقش مهمی در بسیاری از تصمیمات کارآفرینان ایفا می کند.
براساس یافته های پژوهش ، چهار پیامد افزایش سرعت تصمیم گیری ، افزایش میل به ریسک پذیری ، بقا در بازار و افزایش گرایش به نوآوری مهم ترین پیامدهای راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینان نوپا شناسایی شدند.
(٢٠٠٦ ,Hultman براساس یافته های پژوهش حاضر، یکی از پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه ، افزایش گرایش به نوآوری است .