چکیده:
بهرهگیری از یافتههای پژوهشی بخش دانشگاهی و تجاریسازی آنها از اولویتهای مهم محسوب میشود. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه بوده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای بنیادی است که با استفاده از رویکرد نظریة دادهبنیاد انجام گرفته است. میدان پژوهش اعضای هیئتعلمی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه و متخصصان در حوزة تجاریسازی بودهاند. در این راستا، از رویکرد نمونهگیری نظری استفاده شد. شمار مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 21 نفر رسید. دادهها به روش مصاحبة عمیق گردآوری شد. نتایج پژوهش نشاندهندة 32 مقولة اصلی است که بهصورت مدل پارادایمی ترسیم شده است. در هستة مدل پارادایمی، ایدهپردازی قرار دارد. مؤلفههای اصلی تجاریسازی یافتههای پژوهشی از نظر مشارکتکنندگان شامل ارزیابی فنی- اقتصادی طرح، شبکهسازی و پویایی حلقههای ارتباطی میشود. طراحی مجدد فرایندها و سازوکارهای اعتمادسازی نیز در مرتبة بعدی قرار میگیرند.
The exploitation of the academic sector research findings، and commercializing them is an important priority. The purpose of this research was to design a model for the commercialization of research findings of the Department of Electrical Engineering of Razi University of Kermanshah. The study was a fundamental research which was conducted by the use of a grounded theory approach.Research field included the faculty members of the Electrical Engineering Department of Razi University of Kermanshah، and the experts in the field of commercialization. Theoretical sampling approach was used.The number of participants in research by the use of theoretical saturation reached (21 individuals). The data were collected through deep interviews. Research results indicated 32 main issues that were drawn as a paradigmatic model. What is in the center of the paradigmatic model is ideation (Idea Generation). The main components of research commercialization findings in terms of participants، Included: technical-economic assessment of the plans، networking، and dynamic linkages. Redesigning the processes and mechanisms for confidence-building were also placed in the next step.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش طراحی مدلی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه بوده است .
ایجاد محیط برانگیزانندة پژوهش های خلاقانه و نوآورانه برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی (١٩ :٢٠٠٣ ,Silverman &Friedman ,٢٠٠ :٢٠٠١ ,Stephan).
درنتیجه ، به منظور ارتباط بیشتر آموزش و پژوهش با اهداف اقتصادی و اجتماعی و نیز فروش کارهای دانشگاهی با هدف کسب سود و ایجاد درآمد برای استادان و دانشکده و دانشگاه ، با توجه به سطح بالای علمی اعضای هیئت علمی این گروه و نیز حجم مقالات چاپ شدة آن ها در سال های اخیر، باید به تجاری سازی یافته های پژوهشی بیش از پیش توجه شود تا منافع حاصل از آن نصیب استادان ، دانشجویان ، دانشکده ، دانشگاه و در سطح وسیع تر صنعت و جامعه شود؛ بنابراین ، هدف این پژوهش ارائۀ مدلی مناسب برای تجاریسازی یافته های پژوهشی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه است .
تجاری سازی شامل تولید ایده ای جدید و پیاده سازی آن روی محصول ، فرایند و خدمت جدید است که به رشد پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال و سود خالص برای یک بنگاه کسب وکار و نوآور منجر می شود ( & Toole ١٠ :٢٠٠٧ ,Czarnitzki).
١. مدیریت زمان : زمان طولانی مورد نیاز برای انجام دادن برخی طرح ها در گروه مهندسی برق و کمبود زمان مراکز اجرایی و صنعتی یکی دیگر از ابعاد مدل تجاریسازی یافته های پژوهشی است .