چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفههای کاربردی، ملی، جهانی، نظری و ساخت برنامهدرسی در برنامههای درسی علوم انسانی است. بر این اساس با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته که پایایی آن 92/0 برآورد گردید، نظرات 100 نفر از اعضای هیات علمی مربوط به گروههای مختلف علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد میزان توجه به هر یک از این مؤلفهها در برنامههای درسی موجود علوم انسانی سنجیده شد. نتایج نشان دادند که از نظر اعضای هیات علمی، میزان توجه به همه مؤلفهها کمتر از حد میانگین است. در این بین بیشترین توجه به مؤلفه نظری و تخصصی و کمترین توجه به مؤلفه جهانی و بینالمللی و با اختلاف کمی مؤلفه کاربردی و عملی است. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که در طرحهای بازنگری برنامههای درسی علوم انسانی در دانشگاهها، توجه بیشتری به مؤلفههای جهانی و بینالمللی و کاربردی و عملی شود، جایگاه عنصر کارآفرینی در برنامههای درسی بازشناسی گردد، برنامهریزان درسی با شناسایی ظرفیتهای بومی کشور، مؤلفههای بومی را هم در محتوا و هم در شکل ارائه برنامههای درسی علوم انسانی مورد استفاده قرار دهند، در بازنگریهای آتی این برنامهها به فلسفه و تاریخ علوم مختلف توجه ویژهای گردد و برنامهریزان درسی ضمن توجه به خواست دانشحویان و همچنین نهادهای بیرونی، تا حد امکان برنامههای درسی را به شکل مشارکتی طراحی و تولید نمایند.
خلاصه ماشینی:
بـر ایـن اسـاس بـا اسـتفاده از یـک پرسـش نامـه محقق ساخته که پایایی آن ٠/٩٢ برآورد گردید، نظرات ١٠٠ نفر از اعضای هیات علمی مربوط به گـروههـای مختلف علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد میزان توجه بـه هـر یـک از ایـن مؤلفـه هـا در برنامه های درسی موجود علوم انسانی سنجیده شد.
ir ** کارشناس ارشد شورای برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان دریافت : ١٣٩٣/٧/٢٤ نسخه نهایی: ١٣٩٥/١/٢١ پذیرش: ١٣٩٥/٣/٣١ مقدمه اگرچه برنامه درسی واژهای نسبتا فراموش شده در مباحث عمومی و سیاست گذاری و حتی تـا انــدازهای اصــطلاحی مغفــول در متــون آموزشــی در جامعــه دانشــگاهی اســت (شــی١، ٢٠١١)، و برداشت های متفاوتی نیز از آن در میان اعضـای هیـات علمـی وجـود دارد (فریـزر٢ و بوسـانکیت ، 3 ٢٠٠٦)، با این حال جایگاه و نقش این برنامه ها که فراهم آورنده اصلی فرصت های یادگیری مناسـب در دانشگاهها هستند، در آموزش عـالی بـه ویـژه در بعـد آمـوزش و همچنـین سـایر فعالیـت هـای آکادمیـک ماننـد پـژوهش و ارائـه خـدمت بـه جامعـه غیرقابـل انکـار اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال چهارم پژوهش : از نظر اعضای هیات علمـی میـزان کاربسـت مضـامین جهـانی و بین المللی در برنامه های درسی چگونه است ؟ گویه های مربوط به مؤلفه های جهانی و بین المللی برنامـه هـای درسـی ٦ مـورد اسـت کـه در جدول ٤ ارائه شدهاند.
Lepori نیازهای جامعه پیرامون خود را برآورده سازند و از کـارایی و اثربخشـی لازم نیـز برخـوردار باشـند؟ بررسی ادبیات تخصصی در این موضوع و همچنین توصیه های مطرح در شیوهنامه تدوین و بازنگری برنامه درسی در آموزش عالی کشور نشان داد که حداقل پنج مؤلفه کاربردی، ملی، جهانی، نظـری و ساخت برنامه درسی وجود دارند که لازم است در تولید و یـا تغییـر و بـازنگری برنامـه هـای درسـی دانشگاه به آنها توجه شود.