چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تحقق مدیریت دانش در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های مازندران بر اساس مدل هیسیگ بوده است. روش شناسی: روش تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای بود. جامعة پژوهش، تمام کارکنان شاغل در کتابخانه های دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی مازندران ) 116 نفر( در سال 1394 بودند که تعداد 115 پرسشنامه طبق جدول مورگان دریافت گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامة محقق ساخته بود که از مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. داده های پژوهش در دو سطح آمار مستقل( با t توصیفی و آمار استنباطی )آزمون های کلموگروف –اسمیرنف و
مورد تحلیل قرار گرفت. SPSS کمک نرم افزار 16 یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد میزان کاربست مدیریت دانش بر اساس مدل 2 در کتابخانه های دانشگاهی دولتی و علوم پزشکی / هیسیگ با میانگین 96
استان مازندران در حد متوسط بوده و تنها مؤلفه بکارگیری دانش در دانشگاه 3 از حد متوسط بالاتر است. نتیجه گیری: با توجه به / دولتی با میانگین 14 یافته های این مطالعه، میزان تحقق مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی دولتی و علوم پزشکی مازندران در حد متوسط می باشد، اما از بین مؤلفه های مورد
بررسی مؤلفة بکار گیری دانش از حد متوسط بالاتر می باشد؛ بنابراین تبیین اهمیت بکارگیری دانش در کتابخانه ها و استفاده از سیستم های کسب و خلق ، ثبت و ضبط و اشتراک و انتقال دانش ضروری می باشد.
Aim: The aim of this study was to evaluate administrators and librarians working in academic libraries about the skills، knowledge and information science specialists، duties and responsibilities in the future of information science and the future of this science.
Methodology: The present study was a comparative survey and the population of all the managers and librarians working in public libraries، university centers are located in Tehran. The data is collected using a questionnaire made that items of information and knowledge derived from science texts have been made.
Findings: The findings of this study show that between administrators and librarians working in academic libraries، librarians in the future and the future of the required skills and knowledge of information science in Iran there is a significant difference but between administrators and librarians working in academic libraries of the future role and responsibilities of librarians and information there is no significant difference.
Results: The results show that Time of change in information science need to unity in future opinions combine their constructive comments both groups، as well as the surrounding text to make this solid foundation and a bright future and powerful makes clear
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد میزان کاربست مدیریت دانش بر اساس مدل هیسیگ با میانگین 96/2 در کتابخانههای دانشگاهی دولتی و علوم پزشکی استان مازندران در حد متوسط بوده و تنها مؤلفه بکارگیری دانش در دانشگاه دولتی با میانگین 14/3 از حد متوسط بالاتر است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میزان تحقق مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی دولتی و علوم پزشکی مازندران در حد متوسط میباشد، اما از بین مؤلفههای مورد بررسی مؤلفة بکار گیری دانش از حد متوسط بالاتر میباشد؛ بنابراین تبیین اهمیت بکارگیری دانش در کتابخانهها و استفاده از سیستمهای کسب و خلق ، ثبت و ضبط و اشتراک و انتقال دانش ضروری میباشد .
مدیریت دانش، کتابخانهها، مدل هیسیگ The aim of this study is determining the achievement level of knowledge management by members of staff in Libraries of Mazandaran universities, and searching Hissig method components.
حسینزاده و همکاران (1390) در پژوهشی با عنوان میزان کاربست مدیریت دانش و مقایسه آن در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تبریز بر اساس مدل هیسیگ پرداختند.
نتایج تحقیق آنها نشان داد میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز و اصفهان به غیر از مؤلفه خلق دانش مناسب نیست.
با توجه به یافتههای این مطالعه، میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانة مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد بالاتر از متوسط میباشد، اما از بین مؤلفههای مورد بررسی مؤلفة ذخیرة دانش در حد پایینتر از متوسط میباشد؛ بنابراین تبیین اهمیت ذخیرة دانش در بین کارکنان کتابخانهها و استفاده از سیستمهای ذخیرة دانش ضروری میباشد.