چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی بهترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها درسطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار اسپیاساس20 صورت گرفت.
یافتهها: میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلَفه مهارتهای فنی، 32/3؛ مهارتهای ادراکی، 53/3؛ و مهارتهای انسانی، 44/3 میباشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر میباشند. میزان تحصیلات بیشترین تأثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنیداری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارتهای فنی و انسانی مدیران نیز معنیدار نمیباشد ولی با مهارتهای ادراکی معنی دار است.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهرهوری سازمانها از جمله کتابخانهها و طبق نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.
Purpose: Current study aims to investigate the relationship between time management and managerial skills of government-sponsored university libraries managers in Isfahan municipality.
Methodology: This research was conducted by descriptive-correlative study. The population included all managers and librarians employed in government-sponsored university libraries in Isfahan. Two standard questionnaires were used as data collection tool with an acceptable reliability (0.81and 0.85).
Findings: The results indicated that the rate of managerial skills was higher than average in three dimensions (technical skills=3.32; conceptual skills=3.53; and human skills=3.44). The overall rate of the managers’ managerial skills was higher than average too. “Education” had the most effect on time management (=0.23) but the other variables had no any significant correlation with it. Also there was not any significant difference between time management and two dimensions of managerial skills (technical and human but with conceptual skills.
Conclusion: According to the results and the importance of the management in library productivity and efficiency، time management can be used in Isfahan university libraries to improve their productivity and efficiency.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین مدیریت زمان و میزان مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان شهین مجیریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ shmojiri@yahoo.
بنابراین پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه بین مدیریت زمان و میزان مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بپردازد تا از این رهگذر به وضعیت جاری مدیریت زمان از دیدگاه مدیران این کتابخانهها پی برده و پیشنهادهایی جهت بهبود آن ارائه گردد.
جواهرزاده و چرمیان (1388) در پژوهش خود با عنوان بررسی رابطه بین مدیریت زمان و میزان مهارتهای مدیریتی مدیران مدارس مقاطع مختلف یاسوج در سال تحصیلی 1387-1386 نشان دادند بین مهارتهای فنی و انسانی با مدیریت زمان همبستگی ضعیف، ولی بین مهارت ادراکی مدیر و مدیریت زمان او همبستگی بالاو معنیداری وجود دارد و مهارت ادراکی مدیران با مدرک تحصیلی دکتری از مدیران با مدرک تحصیلی فوق لیسانس بالاتر است.
مظاهری و عیوض زاده (1391) در پژوهش خود با عنوان تأثیر مهارتهای فردی مدیریت زمانی بر مهارت سازمانی مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه دست یافتند که بین مهارتهای فردی و مهارتهای سازمانی مدیریت زمان رابطه معنیداری وجود دارد.
بنابراین رابطه معنیداری بین مدیریت زمان و مهارتهای ادراکی مدیران مشاهده شده است، توزیع فراوانی نمرات مربوط به این فرضیه نیز بیانگر آن است که میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلفه مهارتهای ادراکی مدیران برابر با 53/3 میباشد که از حد متوسط (یعنی 3) بالاتر است.