چکیده:
از عملیات روانی اغلب با عناوین جنگ روانی، جنگ روحیه یا جنگ ایدئولوژیکی یاد میشود. اغلب نیز عملیات روانی را تنها با عنوان تبلیغات در نظر میگیرند. در این مقاله ضمن واکاوی مفهوم عملیات روانی به تبیین سه مفهوم یاد شده در بالا پرداخته میشود. همچنین برشماری وجوه افتراق و اشتراک آنها با عملیات روانی، چگونگی ابزارها و اهداف عملیات روانی و معرفی ابزارهای آن از جمله آگهیهای تبلیغاتی و تبلیغات مورد مطالعه قرار میگیرد و سپس تکنیکها و روشهای عملیات روانی در عصر حاضر بررسی میشود. و در پایان با ارائه راهکارهای اجرایی به چگونگی آمادهسازی عملیات روانی در شرایط بحران و جنگ پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"عملیات روانی با بهره گیری از "روان شناسی "، "روحیه " یا "ایدئولوژی" مردم غیرنظامی – که ضرورتی حیاتی برای ماشین جنگی دارد – نه تنها توان کارکردهای ماشین جنگی دشمن را هدف میگیرد بلکـه نابودی کارکردهای گروه های سیاسی و نظامی اداره کننـده آن را نیـز دنبـال میکنـد (مـرادی، ١٣٨٧؛ آلپـورت ، .
هر چند باید توجه داشت که از هر وسیله ای برای شکست دشمن و آسیب رسـاندن بـه ماشـین جنگـی آن بایـد استفاده کرد و با اجرای عملیات پراکندة خشونت و مقاومت روحیۀ آن را تضعیف کرد، اما تبدیل نهـایی تبلیغـات به لباس نبرد به استراتژی والاتر جنگ ، مداخلۀ نظامی و تبلیغ قطعی پیروزی وابسته است .
(1384 پخش مخفی برنامه فناوری رادیو امکانات ذیل را فراهم کرده است : الف ) ایستگاه های رادیویی آزادی که امکان دسترسی به آنها برای مخاطب وجود دارد و به ندرت در کشور دشمن یا کشورهای تحت اشغال همانند آن یافت میشود.
تشکیل جناح هایی ورای خطوط دشمن در دوره پیش از ترک مخاصمه به معنای ضرورت بهره گیری از روش های عملیات در مناطق باز اشغال شده است تـا "شرایط " روانی مناسب مردم تضمین شود.
همچنین با توجه به احتمال اشغال کشور بیطرف توسط دشمن ، باید برنامه ریزی ها و هماهنگیهایی بین سازمان های ذیربط و واحد عملیات روانی جنگ سیاسی صورت گیرد؛ در این مرحله تمایز بین سازمان های اطلاعاتی و واحد عملیات روانی بیشتر به زمان فعالیت ها و نه مکان آن مربوط میشود."