چکیده:
هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود و مطلوب بینالمللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در دانشگاه تهران است. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته در اختیار 48 نفر از صاحبنظران دانشگاه تهران قرار داده شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 93/ 0 است.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد ، میانگین) و آمار استنباطی(تی تک نمونهای، خیدو، فریدمن و آزمون ویلکاکسون) استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت موجود بینالمللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران پیرامون هدفهای ششگانهی بینالمللی شدن در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. پیرامون وضعیت موجود فعالیتهای بینالمللی شدن دانشگاه تهران، نتایج پژوهش حاکی از آن است که مولفههای مربوط به آگاهی، تعهد، برنامهریزی، عملیاتی نمودن برنامهها، تقویت و بازبینی از دیدگاه صاحبنظران در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی شده است. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد وجود منابع مالی ناکافی، از جمله عمدهترین موانع بینالمللی شدن دانشگاه تهران میباشند. بالاخره، نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب بینالمللی شدن دانشگاه تهران فاصله معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"Harder جدول ٤: آزمون t تک متغیره برای بررسی وضعیت موجود فعالیت های بین المللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحب نظران (رجوع شود به تصویر صفحه) وضعیت موانع بین المللیشدن دانشگاه تهران ازدیدگاه صاحب نظران : نتایج پژوهش نشان مـیدهـد که باتوجه به نظر پاسخ دهندگان ازجمله عمده ترین موانع بین المللی شـدن دانشـگاه تهـران را میتوان به ترتیب وجود منابع مالی ناکافی ،تسهیلات وامکانـات فرسـوده ونامناسـب ، وجـود موانع فرهنگی ،موانع قانونی وبهره مندی محدود ازاستقلال دانشگاهی ،مدیریت تمرکزگـرا در نظام دانشگاهی ،نداشتن مهارت درزبان هایشناخته شدةبین المللـی (ماننـد انگلیسـی )،کمبـود کارکنان متخصص وآشـنا بـه امـور بـین الملـل ،نبـود ارادة سیاسـی واقعـی درعرصـۀملـی و دانشگاهی برای بین المللی شدن ، کمبود اعضای هیأت علمی آشنا به امور بین الملل ،تأکید زیـاد بـر روش هـای تـدریس سـنتیوعـدم پـذیرش الگوهـای جدیـدتـدریس ودرنهایـت نبـود شایستگی هایبین المللی درمدیران ارشد دانشگاه رابرشمرد.
در اینجا آزمون فریدمن برای بررسی این سؤال به کار رفت که رتبه بندی هر یک از موانع دراین پژوهش چگونه است ؟ موانع بین المللی شدن رانیزمی توان بـا توجـه بـه نتـایج آزمـون فریدمن به شرح زیراولویت بندی کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال دوم پژوهش : «وضعیت مطلوب بین المللیشدن دانشگاه تهران چگونه است ؟» وضعیت مطلوب هدف هایبین المللی شدن دانشگاه تهران :بر اساس اطلاعـات حاصـل ازداده هـا، میــانگین مربــوط بــه هــدف هــا ایجــاد صــلاحیت هــای بــین المللــی وبــین فرهنگــی در دانشجویان (به عنوان شهروند جهانی )٥/٢١،بهبود کیفیت آموزش ٥/٣٧،بقای دانشگاه درعرصـۀ رقابت جهانی ٥/٣٤،ارائه خدمات به جامعـه ٥/٢٦،تـأمین منـابع مـالی جدیـد٥/٥٣،وافـزایش شهرت دانشگاه ٥/٥٠است ."