چکیده:
باتوجه به اهمیت نوآوری در محیط متلاطم و همراه با تغییرات مداوم برای سازمانها، در این تحقیق سعی بر آن است با بررسی سرمایه اجتماعی کارکنان در یک سازمان درگیر تغییر، یکی از جنبههای مورد توجه تغییر جامعه از بعد رفتار سازمانی را شناسایی کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (شناختی، عنصری، رابطهای) بر نوآوری سازمانی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی جامعه آماری شامل کارکنان شرکت مخابرات شهرستان قم است که از بین آنها 75 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه استانداردناهاپیت و گوشال برای سنجش سرمایه اجتماعی و برای سنجش نوآوری سازمانی، ترکیبی از پرسشنامههای جیمنز، پنیادز، و پراجگو و سوهل بهکار گرفته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق رگرسیون خطی چندگانه اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد از بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی فقط مؤلفه شناختی بر نوآوری تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت تحول ، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ٩٣/٠٥/٠١؛ تاریخ پذیرش : ٩٣/٠٩/٢٣) چکیده باتوجه به اهمیت نوآوری در محیط متلاطم و همراه با تغییرات مداوم برای سازمان ها، در این تحقیق سعی بر آن است با بررسی سـرمایه اجتماعی کارکنان در یک سازمان درگیر تغییر، یکی از جنبه های مورد توجه تغییر جامعه از بعد رفتار سازمانی را شناسایی کرد.
هـدف ایـن پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی (شناختی، عنصری، رابطه ای) بر نوآوری سازمانی است .
همچنـین ، سازمان های امروزی برای آنکه بتوانند در پارادیم جدید رقابت میان سـازمان هـا، کـه فضـای کـاملا رقابتی و دانش محور است ، به حیات خود ادامه دهند، بایـد نـوآوری را بـه عنـوان یـک اسـتراتژی ضروری در عصر کنونی در نظر بگیرند و ضمن شناخت تغییر و تحولات محیطی، برای رویارویی با آن ها، شاخص های سازمانی تأثیرگذار بر نـوآوری سـازمانی را شناسـایی کننـد و بـه ایـن تغییـرات مناسب ترین پاسخ ها را بدهند.
مطالعات متعددی درباره رابطه سرمایه اجتماعی و نوآوری انجام گرفته است ، ولی هیچ یک دربـاره گـرایش بـه نـوآوری در سازمان بحث نکرده اند، به علاوه ، این مطالعات در بافت شرکت های دانش بنیان انجام نگرفتـه اسـت .