چکیده:
این مقاله با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و نوع سبک زندگی (سبک زندگی سنتی و مدرن ) با گرایش به فرزندآوری در بین دانشـجویان دانشـگاه شـهید مـدنی آذربایجـان در سـال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ با حجم نمونه ٣٨٤ نفر و با اسـتفاده از شـیوه نمونـه گیـری طبقـه بنـدی و بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است . یافته ها حاکی از آن است که بین میـزان استفاده از رسانه های خارجی (اینترنت ، شبکه های اجتماعی مجازی و شبکه هـای مـاهواره ای) و گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار معکوسی وجود دارد، اما بین استفاده از رسانه هـای داخلـی و گرایش به فرزندآوری رابطه معناداری مشاهده نشد. بـین سـرمایه اجتمـاعی (اعتمـاد اجتمـاعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی) و سبک زندگی سنتی با گـرایش بـه فرزنـدآوری رابطـه معنادار مثبت و بین سبک زندگی مدرن و گرایش به فرزندآوری رابطه معنـادار معکوسـی وجـود دارد. علاوه بر این ، از میان متغیرهای زمینه ای (سن ، جنس ، مقطع تحصیلی، وضـعیت شـغلی و گروه قومی)، تنها رابطه بین وضعیت شغلی و قومیت با گرایش به فرزندآوری معنادار شد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی با گـرایش بـه فرزندآوری (مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ) 4 صمد رسول زاده اقدم ١ * سیمین افشار٢ * صمد عدلیپور٣ * سیداحمد میرمحمدتبار چکیده این مقاله با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و نوع سبک زندگی (سبک زندگی سنتی و مدرن ) با گرایش به فرزندآوری در بین دانشـجویان دانشـگاه شـهید مـدنی آذربایجـان در سـال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ با حجم نمونه ٣٨٤ نفر و با اسـتفاده از شـیوه نمونـه گیـری طبقـه بنـدی و بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است .
بنـابراین بـا توجـه بـه تحولات باروی و کاهش گرایش به فرزندآوری در ایران که به طور همزمان در تمام مناطق جغرافیایی و گروه های سنی صورت گرفته است و همچنین با توجه به اینکه ایـران کشـوری است که جمعیت جوانان حدود ٦٠ درصد جامعه را تشکیل مـیدهنـد (کلانتـری و حسـنی، ١٣٨٧)، به نظر میرسد جوانان به ویژه دانشـجویان در مقایسـه بـا سـایر گـروه هـا و قشـرهای دیگر، بیشتر تحت تأثیر این تغییـرات قـرار گرفتـه انـد.
ضریب تعیین نیز ٠/٢٥ محاسبه شده است ، به این معنـی کـه ٢٥ درصد از تغییرات گرایش به فرزندآوری توسط چهـار متغیـر میـزان اسـتفاده از رسـانه هـای خارجی، سرمایه اجتماعی، سبک زندگی سنتی و مدرن توضیح داده میشود.
یافته های پژوهش در خصوص ارتباط بین سرمایه اجتماعی و ابعـاد آن (بـه جـز حجـم شبکه ارتباطی) با گرایش به فرزندآوری، حاکی از آن است که رابطه معنادار مستقیمی بـین این دو متغیر وجود دارد."