چکیده:
در سال هاي اخير دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور اقدام به تاسيس مراكز علم سنجي كرده اند و وظايف متنوعي بر عهده آن ها قرار گرفته است. با اين وجود، هنوز مطالعه مستقلي درباره وظايف، ساختار و كاركرد مراكز علم سنجي دانشگاهي صورت نگرفته است. شناسايي و طبقه بندي زيرساخت ها و ساختار مناسب براي مراكز علم سنجي دانشگاهي در دانشگاه هاي علوم پزشكي، موضوع مورد مطالعه در اين پژوهش است. اين پژوهش از نوع كيفي بوده و از روش گراندد تئوري استفاده شده است. داده هاي مورد نياز از طريق مصاحبه نيمه ساختاريافته با متخصصان علم سنجي و مديران پژوهشي و كارشناسان دفاتر علم سنجي دانشگاه هاي علوم پزشكي گردآوري و مقوله بندي شده و نتايج حاصل از تجزيه و تحليل محتواي كيفي مصاحبه ها به استخراج و دسته بندي دو دسته زيرساخت مطلوب براي مراكز علم سنجي دانشگاهي تحت عنوان زيرساخت هاي فناورانه و سازماني منجر شده است. در ارتباط با ساختار سازماني مناسب براي مراكز علم سنجي دانشگاهي نيز سه مقوله اصلي شامل ساختار مستقل، وابسته و ساير ساختارها شناسايي و دسته بندي شده است. شناسايي و دسته بندي ساختار و زيرساخت هاي مناسب براي مراكز علم سنجي دانشگاهي يك ضرورت در راستاي بهينه سازي و بهبود كاركرد است. نتايج اين تحقيق مي تواند به بهبود كاركرد مراكز علم سنجي و در نتيجه برنامه ريزي و سياست گذاري علمي مناسب در دانشگاه ها منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان علمسنجی و مدیران پژوهشی و کارشناسان دفاتر علمسنجی دانشگاههای علوم پزشکی گردآوری و مقولهبندی شده و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها به استخراج و دستهبندی دو دسته زیرساخت مطلوب برای مراکز علمسنجی دانشگاهی تحت عنوان زیرساختهای فناورانه و سازمانی منجر شده است.
با این Van Raan Glaser & Laudel حال، علیرغم گذشت چندین سال از فعالیت مراکز علمسنجی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، مطالعه مستقلی درباره وضعیت موجود و کارکرد این مراکز صورت نگرفته است که این مسئله انگیزهای برای انجام پژوهش حاضر محسوب میشود.
4-13- مقوله اولیه «زیرنظر کتابخانهها» بهدلیل اینکه علم، زیرمجموعه اطلاعات است منطقی است که زیرنظر کتابخانهها فعالیت کند، جایگاه سازمانی جایگاه اصلی آنها در کتابخانهها است، چرا که کمترین تخصص برای انجام امور این واحد را کتابداران دارند، ارتباط این دو ناگزیر است و نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، جایگاه این مراکز کتابخانه و واحد علمسنجی با هم سنخ هستند و امکانات مشابهی دارند، بهتر است زیرنظر کتابخانهها باشند، این مراکز باید زیرنظر معاونت پژوهشی دانشگاه و زیرمجموعه کتابخانه مرکزی باشند، چون بیشتر کارهای مربوط به سنجش و ارزیابی دانشگاهها از طریق پایگاههای مختلف علمی صورت میگیرد و کتابداران با شناخت کاملی که از این پایگاهها و منابع اطلاعاتی دارند بهتر میتوانند در خصوص وظایف و اهداف این مرکز همکاری کنند، بهطور قطع زیرنظر معاونت پژوهشی و کتابخانهها است، چون دسترسی به پایگاهها از طریق کتابخانه ممکن است."